Data publikacji: 27.05.2022
Autor: Michał Trzciński, Bożena Jarmuł

Dlaczego różnorodność jest ważna – pomysł na lekcję języka angielskiego

Szkoła w obecnych czasach musi konkurować z ogromną ilością rozrywek dostępnych na wyciągnięcie ręki. Nauczyciele mają trudne zadanie, by zaciekawić uczniów i przyciągnąć ich uwagę. Stosując na lekcji języka angielskiego technologię informacyjno-komunikacyjną, można inspirować uczniów do działania, aktywizować, rozwijać kreatywność, w interesujący sposób przedstawiać rzeczy podstawowe i ważne, takie jak różnorodność – jednocześnie bawić i uczyć.

Celem stosowania metod aktywizujących oraz narzędzi multimedialnych na lekcji jest zachęcenie ucznia do nauki języka angielskiego, dzięki wspierającej postawie nauczyciela. Zaciekawienie uczniów tematem, pobudzanie ich do samodzielnego myślenia i kreatywności to jeden z najważniejszych celów pracy nauczyciela języka angielskiego, prezentowany podczas lekcji dotyczącej różnorodności, realizowanej w klasie III szkoły podstawowej.

Nauczyciel stosując zasadę „Przez zabawę do nauki”, odwołując się do interdyscyplinarnej wiedzy uczniów, wprowadza nowe słownictwo dotyczące części ciała zwierząt. Korzystając z możliwości tablicy interaktywnej, poprzez zabawową formę dorysowywania brakujących części obrazków i nazywając dorysowywane elementy, wpływa na utrwalenie poznanego słownictwa. Dodatkowym elementem utrwalenia wiedzy zdobytej podczas lekcji jest samodzielne uzupełnienie przez ucznia karty pracy, będącej podsumowaniem zajęć. Tak wprowadzone słownictwo na długo pozostanie w pamięci uczniów, a pomysł na lekcję będzie można wykorzystać na kolejnych zajęciach.

Autorefleksja prowadzącego

Cele lekcji zostały zrealizowane. Podczas zajęć uczniowie byli aktywni; każdy z uczniów miał szanse na wypowiedzenie się (uczniowie o większych i mniejszych umiejętnościach językowych). Użycie tablicy interaktywnej podczas zajęć wpłynęło pozytywnie na motywację do uczestnictwa w zajęciach. Uczniowie byli bardzo aktywni i podekscytowani możliwością pracy z tablicą interaktywną – trzeba było balansować pomiędzy zdyscyplinowaniem a możliwością zabawy.

Realizowane podczas lekcji kompetencje kluczowe takie jak porozumiewanie się w języku obcym, świadomość i ekspresja kulturalna były przedstawione na zasadzie zabawy, co w moim przekonaniu wpłynęło na lepsze zapamiętanie wprowadzonego słownictwa. Dyskusja na koniec lekcji dotycząca różnic występujących wśród zwierząt uświadomiła uczniom, że różnice wpływając na nasze postrzeganie świata czynią świat bardziej atrakcyjnym.

Zapraszam do zapoznania się z załączonym scenariuszem lekcji.

Michał Trzciński
Szkoła Podstawowa nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi im. Pamięci Majdanka w Lublinie
Opinia obserwatorów

Lekcja otwarta języka angielskiego dotyczyła różnic pomiędzy zwierzętami. Wykorzystana w czasie lekcji tablica interaktywna ułatwiła zapamiętanie/powtórzenie nowych słów i wyrażeń. Ciekawym fragmentem lekcji było dorysowywanie części ciała zwierząt na tablicy interaktywnej – w ten sposób uczniowie dali upust swojej pomysłowości, jednocześnie utrwalając poznane słownictwo. Na uwagę zasługiwała bardzo dobra atmosferę panująca na lekcji, zaangażowanie nauczyciela i uczniów, przejrzystość prezentowanego materiału. Cele i treści lekcji zostały zrealizowane.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry