Data publikacji: 05.05.2022
Autor: Katarzyna Leśniak, Barbara Turska

Jak można wykorzystać Zintegrowaną Platformę Edukacyjną do analizy wiersza?

Nauczyciel to zawód, który wymaga nieustannego rozwoju. Chcąc rzetelnie spełniać swoje zadania, musi na przykład nadążać za nowinkami technologicznymi, które w znaczącym stopniu ułatwiają mu pracę, a uczniom sprzyjają w osiągnięciu sukcesu.

Zintegrowana Platforma Edukacyjna jest bezpłatną platformą wspomagającą pracę nauczycieli różnych przedmiotów zarówno w nauczaniu stacjonarnym, jak i zdalnym. Zawiera różnorodne formy aktywizujące ucznia, tj. ćwiczenia interaktywne, zasoby multimedialne, krzyżówki, quizy, itp. Dzięki nim na bieżąco można otrzymać informację zwrotną o postępach ucznia w nauce. Umożliwia również pobieranie materiałów w postaci plików PDF. ZPE jest rekomendowana przez MEiN, a zamieszczane na niej materiały dostosowane są do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Autorefleksja

Lekcja otwarta jest dobrym momentem, aby podzielić się z kolegami i koleżankami z pracy swoimi pomysłami na tym polu.

Dlatego w dniach 8-9 marca 2022 r. przeprowadziłam takie lekcje w klasie IV. Temat dwugodzinnych zajęć brzmiał: „Poetycki zachwyt nad polskim niebem”. Wybrałam takie zagadnienie przypadkowo, chociaż sugerowałam się nieco tym, że bardzo lubię analizować z uczniami wiersze i omawiać z nimi zastosowane przez poetów środki stylistyczne.

Do realizacji tematu wykorzystałam Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Jest to bardzo wygodne narzędzie TIK zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Skorzystałam z tego, że na platformie jest możliwość samodzielnego tworzenia lekcji z interaktywnymi ćwiczeniami, dzięki czemu w całości można zajęcia dostosować do wymagań klasy.

Cała lekcja została zaprojektowana przez mnie w ZPE i zaprezentowana uczniom na tablicy interaktywnej: temat, cele (które uczniowie pod moim kierunkiem sformułowali), kryteria sukcesu, ćwiczenia wraz z poleceniami, podsumowanie, praca domowa. Uczniowie pracowali w oparciu o karty pracy, ale poprawność każdego ćwiczenia została sprawdzona poprzez wykonanie go na tablicy interaktywnej przez ucznia. Były to:

  • jedno zadanie polegające na dopasowaniu podpisów do ilustracji;
  • trzy zadania polegające na łączeniu wyrażeń w pary;
  • jedno zadanie polegające na przenoszeniu elementów (części mowy) do komórek tabeli;
  • dwa zadania wielokrotnego i dwa jednokrotnego wyboru;
  • jedno zadanie, w którym należało pokolorować w tekście wskazane określenia.

W celach lekcji założyłam między innymi utrwalenie wiadomości o środkach stylistycznych (porównaniu, epitecie i ożywieniu) oraz umiejętności ich wskazywania i określania funkcji. Są to dla dzieci trudne umiejętności, trzeba przeprowadzić wiele lekcji, żeby je opanowały, a później należy powtarzać tę pracę.

Podsumowując, pragnę stwierdzić, że ćwiczenia interaktywne okazały się doskonałym narzędziem pomagającym uczniom podczas pracy na lekcji, gdyż angażują wzrok i ruch. Obecnie zaś coraz więcej dzieci ma pamięć wzrokową i kinestetyczną. Zadania interaktywne cieszyły się ich szczególnym zainteresowaniem, w dużym stopniu motywowały je do pracy, gdyż każdy chciał podejść do tablicy, aby je wykonać.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu. Aby w pełni skorzystać z zaproponowanego scenariusza nauczyciel powinien posiadać aktywne konto na ZPE.

Katarzyna Leśniak
nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej w Kowalinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Cel lekcji został podany uczniom i zrealizowany, był widoczny dla uczniów podczas całych zajęć. Nauczycielka Katarzyna Leśniak odwoływała się do celu i przypomniała go w podsumowaniu lekcji. Uczniowie wypowiadali cel swoimi słowami, wyjaśniali, po co uczą się tematu. Wykonując zadania edukacyjne, odnosili się do celu i kryteriów sukcesu. Po zakończonej pracy nad zadaniami edukacyjnymi, nauczycielka udzielała uczniom informacji zwrotnych, systematycznie monitorowała rozumienie przez nich treści lekcji (zadań, poleceń, swoich wypowiedzi, omawianych zagadnień). Prowadząca zajęcia stawiała pytania i proponowała zadania wspierające samodzielne myślenie uczniów. Ich praca na lekcji była zaplanowana. Nauczycielka organizowała sytuacje sprzyjające samodzielnemu myśleniu i działaniu uczniów, każdorazowo informowała ich o przechodzeniu do kolejnego etapu lekcji. Podczas zajęć angażowana była cała klasa. Lekcja została podsumowana. Czas na lekcji został wykorzystany efektywnie.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry