Jak można wykorzystać Zintegrowaną Platformę Edukacyjną do analizy wiersza?
Nauczyciel to zawód, który wymaga nieustannego rozwoju. Chcąc rzetelnie spełniać swoje zadania, musi na przykład nadążać za nowinkami technologicznymi, które w znaczącym stopniu ułatwiają mu pracę, a uczniom sprzyjają w osiągnięciu sukcesu.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna jest bezpłatną platformą wspomagającą pracę nauczycieli różnych przedmiotów zarówno w nauczaniu stacjonarnym, jak i zdalnym. Zawiera różnorodne formy aktywizujące ucznia, tj. ćwiczenia interaktywne, zasoby multimedialne, krzyżówki, quizy, itp. Dzięki nim na bieżąco można otrzymać informację zwrotną o postępach ucznia w nauce. Umożliwia również pobieranie materiałów w postaci plików PDF. ZPE jest rekomendowana przez MEiN, a zamieszczane na niej materiały dostosowane są do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Autorefleksja
Lekcja otwarta jest dobrym momentem, aby podzielić się z kolegami i koleżankami z pracy swoimi pomysłami na tym polu.
Dlatego w dniach 8-9 marca 2022 r. przeprowadziłam takie lekcje w klasie IV. Temat dwugodzinnych zajęć brzmiał: „Poetycki zachwyt nad polskim niebem”. Wybrałam takie zagadnienie przypadkowo, chociaż sugerowałam się nieco tym, że bardzo lubię analizować z uczniami wiersze i omawiać z nimi zastosowane przez poetów środki stylistyczne.
Do realizacji tematu wykorzystałam Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Jest to bardzo wygodne narzędzie TIK zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Skorzystałam z tego, że na platformie jest możliwość samodzielnego tworzenia lekcji z interaktywnymi ćwiczeniami, dzięki czemu w całości można zajęcia dostosować do wymagań klasy.
Cała lekcja została zaprojektowana przez mnie w ZPE i zaprezentowana uczniom na tablicy interaktywnej: temat, cele (które uczniowie pod moim kierunkiem sformułowali), kryteria sukcesu, ćwiczenia wraz z poleceniami, podsumowanie, praca domowa. Uczniowie pracowali w oparciu o karty pracy, ale poprawność każdego ćwiczenia została sprawdzona poprzez wykonanie go na tablicy interaktywnej przez ucznia. Były to:
- jedno zadanie polegające na dopasowaniu podpisów do ilustracji;
- trzy zadania polegające na łączeniu wyrażeń w pary;
- jedno zadanie polegające na przenoszeniu elementów (części mowy) do komórek tabeli;
- dwa zadania wielokrotnego i dwa jednokrotnego wyboru;
- jedno zadanie, w którym należało pokolorować w tekście wskazane określenia.
W celach lekcji założyłam między innymi utrwalenie wiadomości o środkach stylistycznych (porównaniu, epitecie i ożywieniu) oraz umiejętności ich wskazywania i określania funkcji. Są to dla dzieci trudne umiejętności, trzeba przeprowadzić wiele lekcji, żeby je opanowały, a później należy powtarzać tę pracę.
Podsumowując, pragnę stwierdzić, że ćwiczenia interaktywne okazały się doskonałym narzędziem pomagającym uczniom podczas pracy na lekcji, gdyż angażują wzrok i ruch. Obecnie zaś coraz więcej dzieci ma pamięć wzrokową i kinestetyczną. Zadania interaktywne cieszyły się ich szczególnym zainteresowaniem, w dużym stopniu motywowały je do pracy, gdyż każdy chciał podejść do tablicy, aby je wykonać.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu. Aby w pełni skorzystać z zaproponowanego scenariusza nauczyciel powinien posiadać aktywne konto na ZPE.
Komentarz obserwatorów zajęć
Cel lekcji został podany uczniom i zrealizowany, był widoczny dla uczniów podczas całych zajęć. Nauczycielka Katarzyna Leśniak odwoływała się do celu i przypomniała go w podsumowaniu lekcji. Uczniowie wypowiadali cel swoimi słowami, wyjaśniali, po co uczą się tematu. Wykonując zadania edukacyjne, odnosili się do celu i kryteriów sukcesu. Po zakończonej pracy nad zadaniami edukacyjnymi, nauczycielka udzielała uczniom informacji zwrotnych, systematycznie monitorowała rozumienie przez nich treści lekcji (zadań, poleceń, swoich wypowiedzi, omawianych zagadnień). Prowadząca zajęcia stawiała pytania i proponowała zadania wspierające samodzielne myślenie uczniów. Ich praca na lekcji była zaplanowana. Nauczycielka organizowała sytuacje sprzyjające samodzielnemu myśleniu i działaniu uczniów, każdorazowo informowała ich o przechodzeniu do kolejnego etapu lekcji. Podczas zajęć angażowana była cała klasa. Lekcja została podsumowana. Czas na lekcji został wykorzystany efektywnie.