Pojęcie funkcji liniowej i jej wykres
Zgodnie z nową podstawą programową uczniowie szkół ponadpodstawowych po raz pierwszy spotykają się z pojęciem funkcji, jak również z różnymi jej przykładami. Funkcja liniowa jest jedną z pierwszych funkcji, którą poznają uczniowie. Istotne jest dokładne zrozumienie tematu, zauważenie zależności pomiędzy współczynnikami funkcji a jej wykresem oraz umiejętność jej wykorzystania. Jeśli młodzież zrozumie relacje między wzorem funkcji a jej wykresem w prostych przykładach, to łatwiej im będzie interpretować wykresy w przypadku bardziej złożonych funkcji.
W czasie wszechobecnego wykorzystania narzędzi cyfrowych, współczesna szkoła musi podążać za trendami. Zastosowanie technik informacyjno-komunikacyjnych pomaga uczniom aktywnie uczestniczyć w lekcji i skupiać uwagę na przekazywanych zagadnieniach. Wykorzystanie apletu GeoGebra pobudza percepcję wzrokową uczniów oraz pomaga zilustrować sytuację problemową, jak zmienia się wykres funkcji w zależności od jej współczynników. Prezentacja wykonana w aplikacji Genially ułatwia koncentrowanie uwagi uczniów na kluczowych treściach i interaktywne przekazywanie wiedzy.
Autorefleksja
Lekcja otwarta przebiegła zgodnie z zaplanowanym scenariuszem. Wykorzystanie narzędzi TIK wzbogaciło prezentowane treści. Podczas prezentacji młodzież na bieżąco praktycznie wykorzystywała przekazywane informacje. Na koniec zweryfikowała swoją wiedzę podczas rozwiązywania quizu umieszczonego w podsumowaniu prezentacji. Wykorzystane w taki sposób środki dydaktyczne pomogły w ciekawy sposób przekazać wiedzę i zachęciły wszystkich uczniów do aktywnego udziału w zajęciach. Ułatwiły także pełną realizację założonych celów lekcji.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.