Data publikacji: 24.03.2022
Autor: Monika Błaszczuk, Barbara Turska

Nowoczesna technologia na lekcji języka niemieckiego

Proces uczenia się i nauczania wygląda dziś zupełnie inaczej niż kiedyś, a rozwijanie kompetencji komunikacyjno-językowych jest ogromną siłą, która pozwala na polepszanie jakości życia. Znaczącą rolę odgrywają tutaj multimedia oraz Internet, które odpowiednio wykorzystane umożliwiają naukę języków obcych w ciekawy, nowoczesny i efektywny sposób.

Rozwiązania online są odpowiedzią na najnowsze trendy w dziedzinie dydaktyki i metodyki języków obcych. W portfolio znajdują się m.in. takie narzędzia, jak: ePanel, eDesk, ebook, aplikacja Quizlet.

Autorefleksja

Do realizacji wybranego przeze mnie tematu lekcji otwartej wykorzystałam portal edukacyjny eDesk.pearson.pl do nauki języka niemieckiego, w którym zarówno nauczyciel, jak i uczeń, otrzymuje dostęp do wielu materiałów multimedialnych, pomocnych w utrwalaniu słów, wyrażeń i struktur gramatycznych, a także do wersji interaktywnych podręczników (eBooków).

Wykorzystanie aplikacji Quizlet umożliwiło mi poszerzenie zasobu słownictwa, ucząc się w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Quizlet jest doskonałą formą powtórek słownictwa z pomocą aplikacji bijącej rekordy popularności wśród nauczycieli i uczniów na całym świecie. W serwisie znajdują się zestawy słówek m.in. do podręcznika Perfekt do konkretnej lekcji.

W swojej lekcji wykorzystałam film „Was bringst du zu einer Grillparty mit?” / „Co przynosisz ze sobą na spotkanie przy grillu?”, w którym odtworzone zostały wywiady przeprowadzone na ulicy z przechodniami w krajach niemieckojęzycznych. Osoby te wypowiadają się na temat spotkania przy grillu. Filmy Vox Pops to krótkie wywiady z rodzimymi użytkownikami języka niemieckiego. Ankieter zadaje spotkanym ludziom pytania, które dotyczą tematów życia codziennego. Są one proste i odpowiadają zakresom tematycznym ujętym w podstawie programowej. Forma pytań „Und du?” pozwala na swobodną autentyczną wypowiedź. Filmy można odtwarzać w dwóch wersjach: bez napisów i z napisami niemieckimi. Do każdego filmu przeznaczone są strony z zadaniami, które znajdują się w zeszytach ćwiczeń kursu Perfekt. Do filmu można wykorzystać też kody QR.

W swojej lekcji wykorzystałam środki multimedialne, aby zapewnić uczniom efektywne, zajmujące i niedłużące się zajęcia. Lekcjom języka niemieckiego takie podejście przynosi kilka korzyści: uczniowie lepiej i szybciej przyswajają nowe słowa i terminy gramatyczne; zarówno oni jak i nauczyciele lepiej się bawią, a ponadto obie strony są bardziej zmotywowane. Mocne strony lekcji to dobre tempo pracy, praca indywidualna, praca w grupie oraz zbiorowa, duża ilość zadań do ćwiczeń mających na celu opanowanie nowego materiału oraz aktywna postawa uczniów. Scenariusz lekcji przeznaczony jest dla nauczycieli uczących z podręcznika Perfekt 2 i korzystających z platformy edesk.pl

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.

Monika Błaszczuk
Nauczycielka w V Liceum Ogólnokształcącym im. M. Skłodowskiej-Curie w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Wszystkie fazy lekcji przebiegały zgodnie z założeniami. Na początku nauczycielka zapoznała uczniów z celem lekcji. Następnie powtórzyła słownictwo. Wszystkie przygotowane zadania uaktywniały uczniów. Założone cele zostały opanowane przez uczniów. Zadania zostały zróżnicowane pod względem indywidualnych potrzeb uczniów. Podczas lekcji kształcone były zakładane do realizacji kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym; skuteczne porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się oraz kompetencje społeczne i obywatelskie.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry