Głoska R wspomagana przez TIK
Głoska R powinna pojawić się między 5-tym a 6-tym rokiem życia. Jest to ostatnia z głosek, która pojawia się w mowie dziecka. Na początku bywa zastępowana głoską L (lak, lyba, lowel) lub J. Jest to prawidłowość rozwojowa. Nieprawidłowa realizacja głoski R w praktyce logopedycznej nazywana jest rotacyzmem.
Pokolenie współczesnych dzieci jest pokoleniem medialnym. Każdego dnia korzystają oni z bardzo wielu cyfrowych środków. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom, świat edukacji rozwija się bardzo szybko. Powstaje wiele nowoczesnych narzędzi i pomocy dydaktycznych. Tworzone są różnorodne programy multimedialne. Jednym z nich jest „Mtalent – zajęcia logopedyczne”, wyprodukowany przez firmę LEARNETIC. Program ten adresowany jest do dzieci z wadami wymowy oraz cierpiącymi na zaburzenia sprawności językowej. Stworzony został przez zespół wybitnych doświadczonych ekspertów. Program oparty jest na starannie wyselekcjonowanym materiale językowym, który stanowią treści bliskie dziecięcym doświadczeniom, oparte o zjawiska znane im z otaczającego je świata. Bardzo ważne jest to, że można go użytkować zarówno mając połączenie z Internetem, jak też i bez dostępu do Sieci. Daje on możliwość indywidualizacji pracy z dzieckiem. Zaletą jest również to, że jest bardzo pomocny w przypadku pracy zdalnej z uczestnikiem zajęć.
Autorefleksja
Najważniejszym dla mnie celem zajęć było utrwalenie głoski R w opozycjach głosek T i D. Spełniło to wielką potrzebę sukcesu, na który wspólnie pracowaliśmy dosyć długo. Po miesiącach bardzo trudnej i ciężkiej pracy, wymagającej samozaparcia i dyscypliny w ćwiczeniach uzyskaliśmy głoskę R! Mogliśmy nareszcie wypowiadać słowa, które miały sens! Zarówno uczeń, jak i ja, z radością wykonywaliśmy ćwiczenia zupełnie inne niż do tej pory. Platforma „Mtalent” naprawdę mi się spodobała, choć na początku byłam sceptyczna. Okazało się jednak, że jest to świetne narzędzie do urozmaicania ćwiczeń logopedycznych.
Zapraszam do zapoznania się scenariuszem załączonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
W trakcie obserwacji zajęć zwrócono szczególną uwagę na osiągnięcie celu założonego przez terapeutę, zaangażowanie ucznia i prowadzącej w terapię, a także na wykorzystanie TIK na zajęciach. Wszystkie te punkty zostały spełnione. Zajęcia zostały ocenione bardzo dobrze.