Data publikacji: 22.02.2022
Autor: Anna Mareczko, Barbara Turska

Padlet alternatywą dla tradycyjnej tablicy szkolnej

Dzisiejsza edukacja na pierwszym miejscu stawia przede wszystkim współpracę nauczyciela z uczniami podczas zajęć. Oczekuje również wymiany wiedzy pomiędzy nimi, a także możliwości gromadzenia materiałów edukacyjnych, z których uczniowie mogą skorzystać w późniejszym czasie.

Padlet jest jak wirtualna tablica, do której uczniowie mogą mieć dostęp bez konieczności logowania do niej. To narzędzie, dzięki któremu można gromadzić zasoby w formie tekstowej i graficznej. Dołączanie plików, zdjęć, łączy, a nawet filmów rejestrowanych na komputerze użytkownika jest intuicyjne. Na szczególną uwagę zasługuje innowacyjna funkcja, która umożliwia korzystanie z Padletu w czasie rzeczywistym. Funkcja ta doskonale koresponduje z realizowanym w klasie czwartej tematem lekcji Jak poprawnie tworzyć i formatować dokumenty tekstowe. Już wiadomo, że cyfryzacja nauki postępuje, dlatego wdrażanie uczniów do nowego tematu za pomocą coraz to nowszych narzędzi, zbliża ich do płynnego opanowania TIK.

Autorefleksja

Lekcja informatyki w szkole podstawowej jest przez wielu uczniów lubiana i wyczekiwana. Stając na wysokości zadania muszę dbać o zastosowanie nowych i różnorodnych narzędzi do przeprowadzenia lekcji, a także o to, aby proces nauczania i uczenia się nie stał się monotonny. Dzięki temu mam ogromne spektrum do wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej. Ważne jest to, aby uczniowie podczas lekcji ze mną korzystali z programów użytkowych, dlatego też prowadzą elektroniczne zeszyty utworzone w MS Word. Uczniowie, wpisując temat i cel lekcji oraz krótkie notatki, doskonalą swój warsztat pracy.

W scenariuszu lekcji Jak poprawnie tworzyć i formatować dokumenty tekstowe wykorzystałam Padlet jako narzędzie do wprowadzenia nowego tematu. Ważne było dla mnie jego użycie, ponieważ mogłam w sposób graficzny przedstawić uczniom najważniejsze narzędzia służące do formatowania i w sposób uporządkowany wymienić zasady dotyczące poprawnego pisania tekstu. W trakcie lekcji uczniowie byli zaciekawieni, aktywni, chętnie pracowali i skrupulatnie wykonywali zadania z karty pracy. Pierwsze zadanie było dla uczniów formalnością. Natomiast dużo pracy włożyli do wykonania zadania drugiego z karty pracy. Często zaglądali do Padletu w poszukiwaniu odpowiedzi do powierzonego im zadania, kształtując umiejętność pracy indywidualnej. Uczniowie, w ramach podsumowania lekcji, wzięli udział w ankiecie utworzonej w Formularzach Google i w ten sposób mogli zweryfikować stopień utrwalenia wiadomości podczas lekcji. Uważam, że główny cel lekcji – nabycie umiejętności poprawnego formatowania i redagowania tekstu – został osiągnięty.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem.

Anna Mareczko
nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 43 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja otwarta przygotowana przez Annę Mareczko była przeprowadzona w sposób urozmaicony i ciekawy dla uczniów. Nauczycielka zastosowała atrakcyjne środki dydaktyczne, a dobrane metody i formy pracy pozwoliły na rozwijanie u uczniów kreatywności, umiejętności logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków, co skutkowało poprawnym i sprawnym rozwiązywaniem przygotowanych ćwiczeń. Uczniowie w stopniu bardzo dobrym opanowali wiedzę i umiejętności na temat redagowania i formatowania dokumentów tekstowych. Byli zainteresowani zajęciami, chętnie angażowali się w podejmowanie działań. Należy zwrócić uwagę na bardzo przyjazną atmosferę panującą na lekcji, spokój i opanowanie nauczycielki oraz indywidualne podejście do ucznia. Zajęcia prowadzone przez Annę Mareczko pozytywnie wpływają na właściwy rozwój osobowy uczniów, rozwijają ich kreatywność i aktywność, kształtują umiejętność funkcjonowania w grupie, komunikowania się i rozwiązywania problemów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry