Data publikacji: 28.05.2021
Autor: Aneta Ciepłowska, Bożena Jarmuł

Multimedialne zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej wspomagające nauczanie historii

Historia jest nauczycielką życia – powiedział rzymski mówca i polityk Cyceron. Ta rzymska sentencja mówiła, że celem zdobywania wiedzy jest zaspokojenie potrzeby życiowej. Dzięki znajomości historii łatwiej jest zrozumieć świat i bardziej świadomie decydować o przyszłości. Ciekawa forma prezentowania trudnych zagadnień proponowana na platformie epodreczniki.pl prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, pozwala uczniom dostrzec powiązania między historią jako nauką a życiem codziennym. Dzięki historii można ustalać fakty i badać związki przyczynowo-skutkowe.

Po co nam historia?

Historia to nauka, dzięki której poznajemy przeszłość swojego kraju i świata. Znajomość historii pozwala na badanie zależności między przyczynami a skutkami różnych wydarzeń. W nauczaniu tego przedmiotu ważną rolę odgrywają źródła historyczne, dzięki nim zdobywając wiedzę o przeszłości kształtujemy umiejętność rozumienia zjawisk społeczno-politycznych.

Bogata oferta materiałów umożliwiających pozyskanie wiedzy o wydarzeniach historycznych została udostępniona na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (epodreczniki.pl). Omawiając zagadnienia programowe nauczyciele mogą odwoływać się do różnego rodzaju animacji, filmów historycznych, symulacji, prezentacji, ćwiczeń interaktywnych. Udostępnione materiały nie tylko bardzo dobrze tłumaczą trudne zagadnienia, umożliwiając lepsze zapamiętywanie omawianych treści, ale dzięki atrakcyjnej formie rozbudzają u uczniów naturalną ciekawość otaczającego nas świata, rozwijają postawę badawczą oraz zaangażowanie w zdobywanie wiedzy.

Przykładem lekcji, prowadzonej z wykorzystaniem materiałów udostępnionych na platformie ZPE, jest lekcja historii, którą przeprowadziła Aneta Ciepłowska, nauczycielka Technikum Geodezyjno-Drogowego w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie.

Autorefleksja

Lekcję dotyczącą rozbicia dzielnicowego przeprowadziłam w pierwszej klasie technikum, z uczniami kształcącymi się w zawodzie technik budownictwa. Wykorzystując udostępnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (epodreczniki.pl) ćwiczenia oraz teksty źródłowe, omówiłam związki przyczynowo-skutkowe rozbicia dzielnicowego. Dzięki opracowanym i opublikowanym animacjom oraz materiałowi filmowemu uczniowie uzyskali informacje, a następnie wykorzystali swoją wiedzę uzupełniając przygotowany metaplan, rozwiązując zadania z części podsumowującej, prawidłowo wskazując związki przyczynowo-skutkowe.

Uważam, że materiały udostępnione na prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki platformie epodreczniki.pl, wspomagają pracę nauczycieli. Dają szeroki wachlarz możliwości zapoznania uczniów ze stosunkowo trudnymi zagadnieniami historycznymi. Pozwalają uporządkować fakty historyczne, przedstawione w kolejności chronologicznej.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.

Aneta Ciepłowska
nauczycielka w Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji w Lublinie
Komentarz obserwowanych zajęć

Lekcja otwarta przeprowadzona Anetę Ciepłowską została bardzo dobrze oceniona przez obserwatorów. Przebieg zajęć był zgodny ze scenariuszem, a zamierzone cele zostały osiągnięte. Zastosowane materiały multimedialne udostępnione na ZPE angażowały uczniów do aktywnej pracy. Uczestnicy zajęć chętnie wykonywali proponowane zadania. Podkreślono aktywną, poszukującą postawę nauczycielki, która umie korzystać z udostępnionych materiałów edukacyjnych, selekcjonuje dostępne w Internecie materiały, aby zaprezentować trudne zagadnienia tematyczne w sposób przystępny i atrakcyjny dla uczniów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry