Projekt filmowy „Klęska Napoleona” sukcesem pracy zespołowej
Napoleon Bonaparte – postać, jeśli nie wybitna, to z pewnością nietuzinkowa. Dla większości uczniów klas humanistycznych, niezwykle interesująca i inspirująca. Za pomocą środków artystycznych, które oferuje dziesiąta muza, młodzież XXX Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie, przynajmniej na kilka chwil utożsamiła się osobą słynnego Cesarza Francuzów.
Podczas nauki historii często sięga się do filmów przedstawiających minione wydarzenia w postaci dokumentalnej lub fabularnej. Rzadko zdarza się, iż uczniowie w realiach szkolnych sami wcielają się w postacie historyczne i przygotowują własny film odwołujący się do wydarzeń historycznych. W czasie zdalnego nauczania taka aktywność uczniów nabiera szczególnego znaczenia, jest nie tylko przykładem zastosowania różnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale również przykładem umiejętności pracy w zespole, dobrego zarządzania czasem pracy. Przygotowując materiał filmowy zarówno nauczyciel jak i młodzież musi wykazać się umiejętnością analizy, interpretacji i selekcji materiałów źródłowych.
Przykładem efektywnego i jakże efektownego współdziałania młodzieży jest film pt. „Klęska Napoleona”, przygotowany przez uczniów XXX Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Twardowskiego w Lublinie, pod kierunkiem nauczyciela historii Łukasza Słowińskiego. Przygotowany materiał filmowy wykorzystano podczas lekcji otwartej i udostępniono na kanale YouTube pod adresem https://youtu.be/V5Zp3I8Xphw
Autorefleksja prowadzącego
Projekt Filmowy „Klęska Napoleona” dojrzewał w mojej głowie już od połowy bieżącego roku szkolnego. Termin powrotu do nauki w trybie stacjonarnym wydawał się w tym czasie bardzo odległy, mi natomiast zależało na większej aktywizacji społecznej klasy humanistycznej. Pomysł kierowany początkowo do bardziej wycofanych jednostek w grupie, jak się łatwo domyślić, zaktywizował większość klasy. Zwłaszcza poziom zaangażowania uczniów, którym przyswajanie treści w formie nauki zdalnej przychodziło dotychczas dość ciężko – przerosło moje oczekiwania. Atmosfera pandemii i wymogi reżimu sanitarnego sprawiły, że zarówno nagrania, jak i przygotowanie materiałów dydaktycznych użytych w filmie przygotowywaliśmy niemal indywidualnie. Dzięki temu powstał dość ciekawy efekt premiery gotowego materiału podczas lekcji otwartej. Nagranie filmowe z udziałem kolegów i koleżanek miało być alternatywą dla wypełniających wielokrotnie nasze zajęcia statycznych prezentacji multimedialnych.
Jestem przekonany, że przeprowadzone zajęcia realizowały zarówno cele dydaktyczne, jak i społeczne, które sobie założyłem. Wysoki poziom zaangażowania uczniów podczas realizacji projektu zainspirował mnie w kierunku kilku nowych pomysłów na kolejne – medialne lekcje. Bardzo ciekawym doświadczeniem dla mnie były cenne uwagi samych uczestników. Znajdą one swoje zastosowanie w kolejnej edycji projektu, którą zaplanowaliśmy z młodzieżą na wrzesień bieżącego roku.
Zachęcam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć i filmem.
Opinia obserwatorów
Lekcja historii przeprowadzona przez Łukasza Słotwińskiego została bardzo wysoko oceniona przez obserwujących. Cele i treści lekcji zostały zrealizowane. Obserwowana lekcja była ciekawą alternatywą dla dotychczasowych zajęć. Wykorzystano różnorodne narzędzia TIK: możliwości platformy Microsoft Teams do pracy w grupach, sprawdzenie wiedzy w formie krótkiego testu na platformie Quizizz. Na szczególną uwagę zasługuje wykorzystanie w czasie lekcji materiałów przygotowanych przez samych uczniów pod kierunkiem nauczyciela w postaci filmu. Wymagało to wielu wcześniejszych przygotowań i ogromnego zaangażowania. Był to niewątpliwy atut zajęć. Lekcja była naprawdę budującym doświadczeniem w czasie nauki zdalnej.