Interaktywna lekcja języka polskiego
Lekcje w „czasach pandemii” są nie lada wyzwaniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Nauczyciele w gąszczu różnorodnych narzędzi TIK starają się znaleźć takie, które dla uczniów będą pomocne w skupieniu uwagi, pozwolą efektywnie pracować, wykazać się aktywnością i zrealizować zamierzone cele, a nie będą celem samym w sobie.
Stosowanie narzędzi TIK – takich jak na przykład Mentimeter, Jamboard czy wspólnie edytowalna karta pracy w aplikacji MS Teams – ułatwiają uczniom aktywne włączenie się w proces lekcyjny oraz pozwalają na swobodne wypowiedzi sporej grupy uczniów.
Autorefleksja
Lekcja otwarta z języka polskiego została przeprowadzona w pierwszej klasie czteroletniego liceum i dotyczyła koncepcji szczęścia według Jana Kochanowskiego. Temat realizowanej lekcji „Jak żyć? – recepta na szczęśliwe życie według Jana Kochanowskiego w pieśni Serce roście patrząc na te czasy…” wynikał z podstawy programowej, ponadto pozwolił odnieść się do wiedzy i doświadczeń uczniów, dzięki czemu pieśń tego poety stała się pretekstem do rozważań o wartościach ważnych w renesansie i współcześnie.
Założone cele zostały zrealizowane, w czym pomogły zastosowane narzędzia TIK. Dzięki chmurze wyrazowej w aplikacji Mentimeter uczniowie mieli okazję dostrzec, jak określają szczęście i warunki niezbędne do jego osiągnięcia, zobaczyć, że większość rówieśników wskazuje te niematerialne, takie jak: rodzina, przyjaciele, zdrowie, samoakceptacja, a w toku lekcji mogli je skonfrontować z propozycjami renesansowego poety. Edytowalna karta pracy dała możliwość wspólnego tworzenia i śledzenia notatki z analizy pieśni, ułatwiła zrozumienie trudnego, powstałego w XVI w. tekstu. Te działania pozwoliły na swobodne i aktywne tworzenie w Jamboard mapy myśli pokazującej receptę na szczęśliwe życie według Jana Kochanowskiego, określenie jego filozofii życiowej.
Zapraszam do zapoznania się z plikami dostępnymi poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów
Lekcja otwarta przeprowadzona przez Annę Walaszek, nauczycielkę języka polskiego, została pozytywnie oceniona. Uwagę przykuwała przyjazna atmosferę i zaangażowanie uczniów. Jasno sformułowane cele postawione przez nauczycielkę były sukcesywnie sprawdzane w trakcie zajęć, a zastosowane narzędzia TIK sprzyjały realizacji celów lekcji.