O czytaniu i nieczytaniu w szkole ponadgimnazjalnej z perspektywy polonisty
Publikujemy część materiałów pokonferencyjnych 'Upowszechnianie czytelnictwa i rozwój kompetencji czytelniczych', która odbyła się 5 kwietnia br. w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. Pani Bożenna Jankiewicz, Zespół Szkół Ekonomicznych im. A i J. Vetterów w Lublinie, Stowarzyszenie Nauczycieli Polonistów, wygłosiła referat 'O czytaniu i nieczytaniu w szkole ponadgimnazjalnej z perspektywy polonisty'.
Wiersz Wisławy Szymborskiej ,,Nieczytanie”
Do dzieła Prousta
Nie dodają w księgarni pilota,
Nie można się przełączyć
Na mecz piłki nożnej
Albo na kwiz, gdzie do wygrania volvo.
-----------------------
Siedem tomów – litości.
Nie dałoby się tego streścić, skrócić
Albo najlepiej pokazać w obrazkach.
Szedł kiedyś serial pt.,,Lalka”,
Ale bratowa mówi, że kogoś innego na P.
Zresztą, nawiasem mówiąc, kto to taki.
Podobno pisał w łóżku całymi latami.
Już w pierwszej zwrotce poetka przywołuje autora siedmiotomowego cyklu W poszukiwaniu straconego czasu, który stał się ikoną europejskiej literatury, przeznaczonej dla najbardziej wprawionych czytelników. Dla klasycznego nieczytelnika nie ma różnicy między Proustem a Prusem: wszystko jedno, żadnego nie czyta. Wpływ technologii sprawił, że dzisiaj częściej sięgamy po telewizyjnego pilota niż po książkę. Do dzieła Prousta nie dodają jednak pilota, utworu nie przełożono na tasiemcowy serial. Trudno go streścić czy pokazać w obrazkach.
Dwie trzecie Polaków w ciągu roku nie miało kontaktu choćby z jedną książką. Badania przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową i Instytut Badań Literackich z 2015 wskazują na zmniejszenie aktywności czytelniczej wśród nastolatków poza obowiązkami szkolnymi, osłabienie pozytywnego stosunku do czytania książek oraz poszerzenie grona unikających lektury książek.