Data publikacji: 27.01.2020
Autor: Joanna Okuń

Innowacja? – to wcale nie jest trudne

Zawód nauczyciela traktuję nie tylko w sposób ekonomiczny, ale również jako pasję i źródło pozyskiwania pozytywnych emocji i energii. Uzyskana wiedza i własne przemyślenia utwierdziły mnie w przekonaniu, że warto napisać własną innowację.
Chcąc zaspokoić naturalną potrzebę dziecka, jaką jest wiedza o otaczającym świecie, a także nawiązać współpracę z rodzicami w moim nowym miejscu pracy, postanowiłam skupić się na działaniach mających na celu zapoznanie dzieci z różnymi zawodami oraz zintegrować szkołę z rodziną dziecka.

Od września 2017 r. prowadzone były rozmowy z rodzicami na temat dzielenia się z dziećmi własnymi doświadczeniami z wykonywanych zawodów. Do oddziałów przedszkolnych w naszej szkole zaproszono rodziców: dietetyk Panią Dorotę i żołnierza Pana Michała (rodzice naszych uczniów). Odbyły się również spotkania z funkcjonariuszami policji i pielęgniarką szkolną. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w zorganizowanych spotkaniach, które nie tylko udoskonaliły proces wychowawczo-dydaktyczny, ale również sprzyjały ich rozwojowi.

W trakcie spotkań z ciekawymi ludźmi odwoływano się do doświadczeń i przeżyć dzieci. Atrakcyjność spotkań podnosiły przynoszone przez gości atrybuty związane z ich zawodem, np. pielęgniarka w uniformie przyniosła stetoskop i termometr; żołnierz w mundurze zaprezentował dzieciom kamizelkę kuloodporną, maskę przeciwgazową.

Z uwagi na duże poparcie ze strony rodziców i chęć uczestnictwa w takich spotkaniach przez dzieci, podjęto decyzję o przeprowadzeniu innowacji „Zawód moją pasją”. Innowacyjność podjętych działań polegała na obecności w oddziale przedszkolnym przedstawicieli różnych zawodów oraz na wychodzeniu do przedstawicieli zawodów i poznaniu specyfiki pracy ludzkiej od podstaw. Obecność rodzica w przedszkolu była okazją do integracji rodzica z naszą placówką oraz dała dziecku możliwość odczuwania dumy i radości z faktu, że rodzic jest ekspertem przemawiającym do wszystkich dzieci.
W roku szkolnym 2017/2018 odbyły się spotkania z uczniami z Zespołu Szkół w Trawnikach, przygotowującymi się do wykonywania zawodu ekspedientki i górnika, a także spotkania z biologiem, fryzjerem, poetką, fizykiem oraz elektrykiem.

Ponadto w ramach innowacji zorganizowałam wyjazdy na spotkania z zoopsychologiem ze Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Lublinie, wyjazd do Biblioteki Filia nr 36 w Lublinie na spotkanie z bibliotekarką oraz do lasu w Majdanie Mętowskim na spotkanie z leśniczym.

W roku szkolnym 2018/ 2019 w ramach prowadzonych działań odbyły się spotkania z następującymi przedstawicielami zawodów: policjantką,  weterynarzem, kelnerem, kucharzem, operatorem kamery, sopranistką,  dietetyczką, radcą prawnym, tancerką, psychologiem,  historykiem.

Dzięki współpracy z rodziną dziecka gościliśmy w szkole dietetyczkę i radcę prawnego. Zorganizowałam też wyjazd do rodzinnej restauracji ucznia „Dwór Choiny” w Kazimierzówce, gdzie dzieci poznały specyfikę pracy kucharza i kelnera, oraz wzięły udział w warsztatach kulinarnych. Matka jednej z uczennic była inicjatorką wycieczki do TVP Lublin. W telewizji dzieci zobaczyły m.in. studio nagrań, a także poznały specyfikę pracy operatora kamery. Wiele radości sprawiły przedszkolakom spotkania z sopranistką oraz z tancerką. Połączone były one z oglądaniem widowisk muzyczno-tanecznych, do których również angażowano dzieci. Spotkanie z policjantką, radcą prawnym i psychologiem, oprócz treści poszerzających wiedzę na temat danego zawodu, odnosiły się do wartości takich jak przyjaźń, poszanowanie praw innych, dbanie o wspólne dobro i przestrzeganie zasad współżycia społecznego. Niewątpliwie wielkie zainteresowanie wzbudziło spotkanie z dietetyczką, która przeprowadziła zajęcia warsztatowe. Podczas zajęć dzieci przygotowały plakaty przyklejając karteczki z produktami żywnościowymi na arkusze papieru ze zdrowym żywieniem oraz z żywnością szkodliwą dola zdrowia. Wiedza dotycząca pasji z wykonywanego zawodu przepleciona została informacjami dotyczącymi zdrowej żywności, dbaniem o własne zdrowie oraz o kondycję fizyczną. Dużym zaciekawieniem cieszyło się spotkanie z historykiem szkolnym i oglądanie zgromadzonych prze niego eksponatów. Dzieci z zaciekawieniem poznały zawód weterynarza i wysłuchały wiele pasjonujących historii dotyczących jego pracy ze zwierzętami.

Uczniowie z zaangażowaniem uczestniczyli w organizowanych spotkaniach, które nie tylko udoskonaliły proces wychowawczo-dydaktyczny, ale również sprzyjały ich rozwojowi. W trakcie spotkań z ciekawymi ludźmi odwoływano się do doświadczeń i przeżyć dzieci. Atrakcyjność spotkań podnosiły przynoszone przez gości atrybuty związane z ich zawodem. Podczas zajęć stosowano metody oparte na obserwacji, pokazie, zabawie, działaniu, słowie. 

Spotkania podsumowywane były wręczeniem podziękowań od społeczności szkolnej oraz kwiatka z bibuły wykonanego przez dzieci. Wszystkie spotkania zostały udokumentowane za pomocą zdjęć i sporządzonych notatek, które zostały opublikowane na szkolnej stronie internetowej i szkolnym profilu FB.

Ewaluacja innowacji „Zawód moją pasją”

  • Na zakończenie roku szkolnego przygotowano konkursy plastyczne:
    • „Zawód moich marzeń”.  Do tego konkursu prace przygotowało piętnaścioro dzieci. Autorów pięciu prac najlepiej ocenionych przez komisję konkursową obdarowano dyplomami i nagrodami książkowymi (2017/2018 r.).
    • „Mama, tata w miejscu pracy”.  Wzięło w nim udział piętnaścioro dzieci.  Autorów pięć najpiękniejszych prac nagrodzono dyplomami i książkami (2018/2019 r.).
  • Prowadzono obserwacje i rozmowy z dziećmi uczestniczącymi w innowacji.
  • Rodzice uczestniczyli w dwóch ankietach ewaluacyjnych. Dzięki zebranym informacjom mogłam udoskonalić moje działania.
  • Regularne publikowanie notatek ze spotkań i zdjęć na stronie szkoły oraz szkolnym profilu FB.

Sprawozdania z innowacji oraz wnioski z przeprowadzonej ewaluacji przedstawiono dyrektorowi szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom.

Na podstawie doświadczenia zdobytego podczas realizacji innowacji pedagogicznej pt.: „Zawód moją pasją”, mogę stwierdzić, że zajęcia te przyniosły znaczące korzyści.
Dla dziecka:

  • Poznanie zawodów przez bezpośredni kontakt z ludźmi wykonującymi je.
  • Rozumienie celowości pracy wykonywanej przez dorosłych.
  • Budowanie szacunku do pracy drugiego człowieka.
  • Kształtowanie kulturalnego zachowywania się w nowych miejscach.
  • Poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonymi zawodami.
  • Odczuwanie radości i dumy z obserwowania własnego rodzica w roli eksperta.

Dla mnie:

  • Samorealizacja dająca poczucie ogromnej satysfakcji.
  • Zacieśniłam relacje z dziećmi i ich rodzicami.
  • Poszerzyłam współpracę ze środowiskiem lokalnym.
  • Udoskonaliłam umiejętność kontaktu z drugim człowiekiem.
  • Kształtowałam umiejętność współpracy. której celem były dobrze zorganizowane zajęcia.

Dla szkoły:

  • Budowanie wizerunku szkoły otwartej na rodzinę dziecka.
  • Poszerzenie zakresu działań szkoły poprzez dodatkowe zajęcia.
  • Promocja placówki poprzez zapewnienie atrakcyjności oferty edukacyjnej.
  • Dowód na to, że warto wychodzić naprzeciw zainteresowaniom dzieci i prowadzić innowacyjne zajęcia.
  • Stworzenie okazji do rozwijania zainteresowań i predyspozycji dzieci.

Jestem przekonana, że każdy nauczyciel może podjąć jakieś działanie innowacyjne, które zaowocuje korzyścią dla niego oraz dla szkoły, a przede wszystkim dla dziecka.

Joanna Okuń, nauczycielka w Szkole Podstawowej im. 100-lecia Niepodległości Polski w Kalinówce

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry