Data publikacji: 07.05.2024
Autor: Michał Strudziński, Bożena Jarmuł

Narzędzia TIK w szkolnej profilaktyce uzależnień

Technologie informacyjno-komunikacyjne są obecne w życiu dzieci i młodzieży już od ich najmłodszych lat. Często zwraca się uwagę przede wszystkim na związane z nimi zagrożenia. Dają one jednak również szansę na atrakcyjne przedstawienie tematów, takich jak problematyka uzależnień, które do tej pory były omawiane w tradycyjny sposób.

Wykorzystanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkolnej profilaktyce uzależnień może pomóc w dotarciu do uczniów w sposób nowoczesny i atrakcyjny, umożliwiając im zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do radzenia sobie z ryzykiem uzależnień oraz promowania zdrowego stylu życia. Jednak ważne jest również zachowanie równowagi i odpowiedniego nadzoru podczas korzystania z tych narzędzi, aby uniknąć nadużyć lub nieodpowiedniego wykorzystania.

Platforma internetowa Padlet oferuje wiele narzędzi, które mogą być wykorzystane w celu współpracy, dzielenia się pomysłami, prezentacji pracy grupowej, przeprowadzenia burzy mózgów lub zbierania informacji. Aplikacja mobilna „Katechizm Kościoła Katolickiego” pozwala na szybkie i wygodne korzystanie z pełnej wersji katechizmu, który dotychczas był znany przede wszystkim w wersji książkowej. W aplikacji jest dostępny indeks haseł tematycznych oraz możliwość wyszukiwania według działu, numeru, albo słowa-klucza. Można także tworzyć zakładki z zagadnieniami interesującymi użytkownika.

Autorefleksja

Dzięki zastosowaniu narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych zrealizowałem wszystkie zaplanowane cele lekcji. Uczniowie byli zaangażowani w wykonanie zadań. Samodzielna analiza mechanizmów uzależnienia na podstawie wyświetlonego filmu pozwoliła im w przystępny sposób przyswoić zagadnienie, co z pewnością ma również pozytywny wpływ na proces zapamiętywania. Przeprowadzenie „burzy mózgów” z wykorzystaniem platformy internetowej Padlet pozwoliło skrócić czas, który byłby potrzebny na wykonanie tego zadania w sposób tradycyjny. W mojej ocenie szczególnie pomocne było także wykorzystanie aplikacji mobilnej „Katechizm Kościoła Katolickiego”. W porównaniu do pracy z tekstem drukowanym uczniowie z większym zaangażowaniem wyszukiwali potrzebne informacje.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

ks. Michał Strudziński
Branżowa Szkoła Elektryczna I stopnia w Zespole Szkół Energetycznych im. prof. Kazimierza Drewnowskiego w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Wszystkie cele podane na początku lekcji zostały zrealizowane. Nauczyciel z dużą sprawnością wykorzystał narzędzia TIK do zainteresowania uczniów tematyką zajęć i pobudzenia ich aktywności.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry