Tablica interaktywna w służbie logopedii
Przeprowadzenie interesujących zajęć logopedycznych wymaga od logopedy przygotowania, bądź zakupu atrakcyjnych pomocy logopedycznych. Zastosowanie narzędzi TIK odciąża nauczyciela terapeutę, podsuwa mu możliwość przeprowadzenia całego wachlarza ćwiczeń, a zarazem jest bardzo angażujące i ciekawe dla uczniów.
Dzieci w obecnym świecie są bardzo zaprzyjaźnione z różnego rodzaju technologiami cyfrowymi. Logopedzi stoją na stanowisku, aby zbyt wcześnie nie dawać najmłodszym do ręki takich urządzeń jak tablet czy smartfon. Sprawa jednak wygląda inaczej, gdy pracujemy z dziećmi w wieku szkolnym. Technologia informacyjna może stać się ogromnym atutem i naszym sojusznikiem w często żmudnych, wielokrotnie powtarzanych ćwiczeniach logopedycznych. Takie możliwości dają nam nowoczesne programy multimedialne np. Logopedia Pro, aplikacje logopedyczne czy platforma Wordwall. Ogromne możliwości uatrakcyjnienia zajęć daje wyposażenie gabinetu logopedycznego w tablicę interaktywną, dzięki której uczeń może wstać od stolika i utrwalać materiał słowny z zajęć w interesujący sposób.
Autorefleksja
Po przeprowadzeniu zajęć stwierdziłam, że były one interesujące dla uczniów, angażujące ich uwagę i poprawiające koncentrację. Dzieci pracowały w dobrym tempie, udało się zrealizować wszystkie zadania. Uczestnicy mieli dobre nastawienie do korzystania z tablicy, wręcz oczekiwali z niecierpliwością kolejnych poleceń. Zauważyłam, że dzieci czują się pewnie wykorzystując nowe technologie, dzięki którym mogą zaprezentować swoje mocne strony, w sposób atrakcyjny utrwalić materiał słowny, poprawić wymowę. Dzięki własnej inicjatywie uczestnicy zajęć wykonali jeszcze większą ilość ćwiczeń logopedycznych niż zakładałam. Myślę, że bez tablicy interaktywnej nie pracowaliby aż tak chętnie i nie wykonali aż tak dużo zadań, a co za tym idzie ćwiczeń utrwalających.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć (1)
Zajęcia przeprowadzone zostały w sposób interesujący i inspirujący. Tablica interaktywna umożliwiła szybką, dynamiczną pracę, zaktywizowała uczniów, uatrakcyjniła proces dydaktyczny, ułatwiła dostosowanie tempa pracy i doboru zadań do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów. Technologia pomogła nauczycielowi zautomatyzować i uprościć wiele żmudnych, logopedycznych ćwiczeń. Pobudzona była ciekawość użytkowników, starali się oni przejmować inicjatywę, twórczo wpływać na przebieg zajęć, uatrakcyjniać ćwiczenia np. poprzez wspólne zdjęcie, wykonane dodatkowo z aplikacją Logominki. Uczniowie korzystali z aplikacji i programów, dzięki którym odsłuchiwali ćwiczenia, ale mogli także widzieć na ekranie pisownię wyrażeń czy zdań, dzięki czemu utrwalali także ortografię.
Komentarz obserwatora zajęć (2)
Proces nauczania przebiegał w sposób ciekawy i absorbujący uczniów, dzięki zastosowaniu programów logopedycznych, aplikacji i tablicy interaktywnej. Nauka sprawiała uczniom radość, dzięki temu lepiej przyswajali wiedzę, chętnie uczestniczyli w zajęciach i byli w pełni zaangażowani. Zastosowana technologia podniosła efektywność nauki, aktywizowała obie półkule mózgowe uczniów. Stymulowanie ich obu wpływa pozytywnie na zapamiętywanie informacji.