Czasami wystarczy udana rozmowa, aby odnieść sukces
Komunikowanie się z innymi to niezwykle ważny aspekt Treningu Umiejętności Społecznych, gdyż obok trudności w podejmowaniu interakcji społecznych dzieci biorące udział w zajęciach mają trudności w sprawnym porozumiewaniu się z innymi.
Poprzez różne aktywności podczas zajęć dzieci zdobyły wiedzę i umiejętności, dzięki którym będą mogły skuteczniej komunikować się, a tym samym lepiej radzić sobie w sytuacjach społecznych i budowaniu relacji. Rozpoznawanie zasad dobrej rozmowy na podstawie symbolicznych obrazków pobranych z Internetu i umieszczonych w schemacie notatki graficznej, zaprojektowanej w bardzo prosty sposób z wykorzystaniem strony WorksheetWorks.com, to dobry sposób na zainteresowanie i zaangażowanie uczniów. Ćwiczenie to bowiem uczniowie potraktowali jak zagadki do odgadnięcia, co sprawiło im sporo radości. Specjalnie dobrane ćwiczenia z programu multimedialnego SPEKTRUM AUTYZMU PRO i Learningapps.org pozwalają na utrwalenie umiejętności komunikacyjnych.
Autorefleksja
Zajęcia miały na celu kształtowanie umiejętności prowadzenia rozmowy. Podczas zajęć zależało mi, aby uczniowie dostrzegli czynniki, które pomagają i przeszkadzają w rozmowie i poznali zasady dobrej rozmowy.
Uczniowie wspólnie ułożyli słowo, które było tematem zajęć. Podczas krótkiej rozmowy wyjaśnili, co to jest rozmowa, powiedzieli, z kim lubią rozmawiać, o czym i dlaczego rozmowa jest ważna. Wzięli udział w zabawie „Rozmowa pleców” i sami doświadczyli rozmowy dobrze i źle prowadzonej. Decydowali o czynnikach pomagających i utrudniających podczas rozmowy, a następnie sformułowali zasady dobrej rozmowy.
Wykonali multimedialne ćwiczenia wykorzystując zdobytą wiedzę. Wykonane zadania wymagały umiejętności oceny, czy dane zachowanie podczas rozmowy jest korzystne czy nie dla jej przebiegu.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.
Komentarz obserwatorów zajęć
Nauczyciele obserwujący lekcję zwrócili uwagę na dobór i zróżnicowanie metod, dużą aktywność i zaangażowanie uczniów podczas zajęć, zainteresowanie ćwiczeniami, dobrą atmosferę. Materiały dydaktyczne ocenili jako ciekawe i właściwie dobrane do tematu i rodzaju zajęć.