Bezpiecznie na rowerze
W edukacji wczesnoszkolnej bardzo ważna jest nauka przez zabawę i działanie, dlatego TIK jest niezwykle atrakcyjnym narzędziem, ponieważ pozwala w interesujący sposób spełnić oba te warunki. Współczesne dzieci już od wczesnych lat mają kontakt z nowoczesnymi technologiami, warto pokazać im, że mogą być one cennym źródłem wiedzy i sposobem na ciekawą naukę.
Temat bezpieczeństwa w każdym aspekcie życia jest bardzo ważny dla rodziców i nauczycieli. Tematyka ta często pojawia się w edukacji wczesnoszkolnej i aby zajęcia były dla dzieci ciekawe, warto korzystać z narzędzi, jakie proponuje technologia informacyjno-komunikacyjna. Ćwiczenia interaktywne, filmy edukacyjne, kolorowe prezentacje, multibooki bardzo dobrze sprawdzają się w praktyce szkolnej. Skłaniają uczniów do zaangażowania, skupienia, aktywizują i pozwalają na różne ciekawe sposoby utrwalić potrzebne wiadomości i umiejętności.
Autorefleksja
Korzystanie z różnych narzędzi TIK pozwoliło mi na ciekawą realizację założonych celów z rozległej tematyki bezpieczeństwa na rowerze. W czasie lekcji korzystałam z prezentacji Genially z zamieszczonymi tam ćwiczeniami interaktywnymi, aplikacji LearningApps, oraz filmów edukacyjnych zamieszczonych na YouTube. Ta różnorodność narzędzi sprawiła, że lekcja nie była nudna, a uczniowie podejmowali różnorakie aktywności i angażowali do nauki wszystkie zmysły. Dzieci były bardzo aktywne, zaciekawione, zwłaszcza ćwiczenia interaktywne budziły duże zainteresowanie, każde dziecko chciało podejść do tablicy. Uważam, że praca z tablicą multimedialną w klasach młodszych daje mi mnóstwo możliwości do prowadzenia nowoczesnych, atrakcyjnych lekcji angażujących każdego ucznia.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatorów zajęć
W trakcie obserwacji lekcji zwrócono uwagę na realizację celów i dobór metod i narzędzi TIK. Ich różnorodność wpłynęła na zainteresowanie tematyką i zadaniami, a przez to na dobre tempo lekcji, a także na dobrą realizację założonych celów. Lekcja była dynamiczna, a uczniowie – bardzo aktywni. Bardzo dobre efekty dała praca z tablicą interaktywną, prezentowane na niej materiały i ćwiczenia pomogły lepiej zrozumieć i zapamiętać materiał. Na uwagę zasługuje bardzo serdeczna i ciepła atmosfera panująca na lekcji, świadcząca o dobrej relacji nauczycielki z uczniami.