TIK na lekcji o właściwościach amfoterycznych substancji
Z uwagi na brak możliwości pracy z doświadczeniem chemicznym przez uczniów warto wykorzystywać na lekcjach chemii metody aktywizujące, wsparte narzędziami TIK. Rzutnik multimedialny dobrze sprawdza się przy wyświetleniu definicji, zadań, poleceń oraz filmu z doświadczeniem chemicznym.
Rzutnik multimedialny i laptop wydają się nieodzownym narzędziem wykorzystywanym przez nauczyciela we współczesnej szkole. Możliwość wyświetlania multibooków na ekranie czy w smartfonach uczniów pozwala na odciążenie ich plecaków, a prezentowanie ćwiczeń i doświadczeń chemicznych daje możliwość zaoszczędzenia na odczynnikach chemicznych. Przedstawienie poleceń pracy domowej umożliwia nauczycielowi objaśnienie konkretnych poleceń.
Autorefleksja
Cele lekcji zostały zrealizowane. Uczniom zazwyczaj sprawiało trudność wykonywanie doświadczeń, formułowanie wniosków, zapisywanie równań chemicznych – tym bardziej po okresie izolacji od tradycyjnej szkoły, spowodowanej pandemią. Uczniowie chwalili sobie możliwość oglądania doświadczeń, których nie mieli okazji wykonywać w 7 i 8 klasie. Zwróciłam uwagę na zrozumienie poznawanych wiadomości, niełatwych dla ucznia. Wizualizacja eksperymentów, pracy domowej czy innych, potrzebnych na lekcji czynności przy użyciu narzędzi TIK okazała się bezcenna.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.
Komentarz obserwatora zajęć
Lekcja otwarta została przeprowadzona bez zastrzeżeń i oceniona bardzo dobrze – zarówno pod względem merytorycznym, jak i technicznym.