Data publikacji: 13.03.2022
Autor: Monika Zielonka, Barbara Turska

Monitor interaktywny na lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej

Obecnie nowoczesnym trendem w technologii kształcenia jest używanie tablic i monitorów interaktywnych. Pozwalają one na kompleksowe wykorzystywanie funkcjonalnie dobranych nowoczesnych i tradycyjnych pomocy.

Celem ogólnym kształcenia językowego jest nabycie umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Oznacza on wykształcenie i rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej poprzez zdobywanie umiejętności w ramach poszczególnych sprawności językowych.

Rola środków dydaktycznych jest niezmiernie ważna. Stanowią one nie tylko źródło informacji, lecz także rozwijają umiejętności intelektualne uczących się poprzez wspomaganie procesów przetwarzania informacji, wyrażania i komunikowania. To już nie są tylko pomoce naukowe wspomagające pracę nauczyciela.

Niewątpliwie można zauważyć następujące zalety wykorzystania nowoczesnych technologii na lekcjach:

  • nowoczesność czyli ustawiczne wdrażanie do pracy z uczniem innowacji technicznych i metodycznych oraz bieżące uwspółcześnianie treści kształcenia;
  • optymalizacja – osiąganie założonych celów kształcenia możliwie najmniejszym wysiłkiem;
  • integracja – połączenie dorobku rożnych nauk i dyscyplin i wykorzystywanie ich dla celów dydaktyki;
  • szerokie zastosowanie technicznych środków i materiałów dydaktycznych oraz metod aktywizujących.

Obecnie nowoczesnym trendem w technologii kształcenia jest używanie tablic i monitorów interaktywnych. Pozwalają one na kompleksowe wykorzystywanie funkcjonalnie dobranych nowoczesnych i tradycyjnych pomocy.

Praca z monitorem interaktywnym zdecydowanie przyczynia się do zwiększania skuteczności nauczania poprzez wzrost zrozumienia tematu, zmniejszenie ryzyka nieporozumień przy przekazywaniu wiedzy, oszczędność czasu, zwiększenie tempa uczenia się oraz zwiększenie zakresu przyswojonej wiedzy.

Nauczyciel wykorzystuje go jako pomoc w wielozmysłowym i wielostronnym zdobywaniu wiedzy i równocześnie dostarcza uczniom pełną zawartość treściową danego zagadnienia. Równoległe przesyłanie informacji różnymi kanałami percepcyjnymi zbliża ucznia do naturalnego sposobu odbierania świata oddziałującego równocześnie na wszystkie zmysły.

Połączenie nauki zindywidualizowanej, grupowej i zbiorowej z dostępem do najatrakcyjniejszych źródeł wiedzy dodatkowo aktywizuje ucznia, usprawnia procesy przetwarzania informacji i komunikowania oraz zapewnia jego pozytywne nastawienie do procesu uczenia się.

Monitor interaktywny pozwala na równoczesną prezentację na ekranie tekstu, grafiki, animacji, filmu oraz dźwięku. Dzięki temu uczeń ma możliwość zapoznać się z informacją pisaną, obejrzeć związane z nią fotografie, fragmenty filmów oraz wysłuchać komentarza słownego, w pełnej integracji z użytkownikiem. W przekazie takim operuje się również wieloma sposobami prezentacji.

Tworzona jest przestrzenna sieć przejść, która zapewnia praktycznie nieograniczoną ilość form wykorzystywania zawartych w programie wiadomości. Ponadto istnieje możliwość odtworzenia przebytej drogi oraz wycofanie się do dowolnego z wcześniejszych kroków. Użytkownik może zatem poznawać wielowymiarowo – poruszając się wzdłuż nowych zagadnień lub tez w głąb konkretnego, wybranego tematu aż do zaspokojenia ciekawości poznawczej. Taki sposób prezentacji wiedzy jest w dużej mierze zgodny z jej odzwierciedleniem w umyśle człowieka.

Autorefleksja

W czasie lekcji otwartej wykorzystując monitor interaktywny skoncentrowałam uwagę uczniów na temacie lekcji już od samego początku. Uczniowie zostali zainteresowani, zaciekawieni przedstawianymi zagadnieniami. Już samo prezentowanie przygotowanej wcześniej prezentacji usprawniło przebieg lekcji i pozwoliło zaoszczędzić czas i zwiększyć tempo pracy na lekcji. Dodatkowo wprowadzone ćwiczenie interaktywne uatrakcyjniło lekcję i znacznie wpłynęło na aktywność uczniów. Uczniowie nie tylko wykonywali ćwiczenie, ale byli w nie zaangażowani, komunikując się między sobą oraz motywując się nawzajem. Założone przeze mnie cele lekcji zostały zrealizowane.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Monika Zielonka
nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 29 im. Adama Mickiewicza w Lublinie
Komentarz obserwatorów zajęć

Lekcja otwarta była bardzo ciekawa i wciągająca. Uczniowie skupieni byli na omawianych zagadnieniach. Ćwiczenie rozgrzewkowe przełamało początkową nieśmiałość uczniów spowodowaną niewątpliwie obecnością obserwatorów lekcji. Nauczyciel prowadzący dostosowywał tempo pracy do możliwości uczniów, motywował ich pozytywnymi komentarzami. Ciekawym elementem lekcji był moment, gdy wszyscy uczniowie podeszli do monitora i wykonywali ćwiczenie interaktywne. Nauczyciel pozwolił im na ten moment przejąć inicjatywę i kontrolę w celu uzupełnienia ćwiczenia. Cała lekcja, chociaż prowadzona w języku angielskim, była zrozumiała dla uczniów, świadczyła o tym ich interakcja z nauczycielem. W czasie lekcji wszyscy uczniowie mieli możliwość wypowiedzenia się i otrzymania informacji zwrotnej. Lekcja została oceniona pozytywnie.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry