Językowy obraz świata w poezji
Działania podejmowane w szkolnej dydaktyce powinny kłaść duży nacisk na kształcenie językowe, a zapis stanowiący o zintegrowaniu kształcenia językowego i literackiego ma szczególne znaczenie dla rozwoju kompetencji interpretacyjnych. Zagadnienie językowego obrazu świata jest wpisane w podstawę programową szkoły ponadpodstawowej w zakresie kształcenia językowego na poziomie rozszerzonym, dlatego zagadnienia związane z tym tematem posłużyły do opracowania scenariusza lekcji otwartej dla klasy pierwszej humanistycznej.
Zastosowana w trakcie edukacji zdalnej technologia informacyjna-komunikacyjna , tj. aplikacja Microsoft Teams, Mentimeter, Formularze Google, dwie prezentacje multimedialne oraz nagranie głosowe z YouTube i linki odsyłające do wybranych stron internetowych, posłużyły do zrealizowania lekcji, której celem było zrozumienie funkcji języka jako narzędzia myślenia o świecie.
Pierwsza prezentacja w postaci krótkiego „zapętlonego” filmu pełniła funkcję wprowadzenia we wstępnej fazie lekcji i pozwoliła przygotować uczniów do fazy właściwej. Aplikacja Mentimeter umożliwiająca tworzenie chmury słów doskonale sprawdziła się w tzw. pytaniu na rozgrzewkę. W dalszej fazie zajęć jako pomoc dydaktyczna posłużyła przygotowana prezentacja pomocnicza oraz aplikacja Formularze Google do przeprowadzenia krótkiego quizu wprowadzającego do tematu. Uatrakcyjnieniem lekcji było wykorzystanie nagrania głosu Wisławy Szymborskiej czytającej swój wiersz „Jacyś ludzie” z kanału YouTube. Do sprawnego posumowania zajęć (uczniowie wypełnili ankietę ewaluacyjną służąca sprawdzeniu stopnia realizacji celów) oraz do oceniania uczniów po raz kolejny posłużył quiz w aplikacji Formularze Google.
Autorefleksja
Cele lekcji zostały w pełni zrealizowane, a wykorzystane w jej trakcie materiały multimedialne i aplikacje edukacyjne były niezbędne, by skutecznie, twórczo i efektywnie pracować z młodzieżą. Zastosowane metody aktywizujące przyniosły pożądany efekt w postaci zaangażowania uczniów oraz pozytywną ocenę zajęć w anonimowej ankiecie. Pytanie postawione na początku lekcji pobudziło zainteresowanie tematem językowym i stało się inspiracją do refleksji kulturowej.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem i załącznikami zamieszczonymi poniżej artykułu
Komentarz obserwatorów zajęć
22 kwietnia 2021 r. odbyła się lekcja otwarta z języka polskiego w klasie 1gp, przeprowadzona przez Beatę Bojar. Temat jej brzmiał: "Czy język kształtuje rzeczywistość?" Cele lekcji zostały jasno i precyzyjnie sformułowane. Uczniowie byli motywowani przez nauczycielkę do aktywności, chętnie się wypowiadali, pracowali samodzielnie i w grupach. W trakcie lekcji, która została przeprowadzona na platformie MS Teams, wykorzystane zostały różne narzędzia TIK: Mentimeter, Formularze Google, Notes Zajęć MS Teams, które ją w znacznym stopniu uatrakcyjniły. Lekcja otwarta była niezwykle interesująca. Zastosowane narzędzia TIK inspirowały uczniów do działania, czego ostatecznym wynikiem było osiągnięcie zamierzonych celów lekcji.