Interdyscyplinarne zajęcia językowe
Niniejszy artykuł opisuje założenia kulturowej lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Nauka języka obcego powinna być zintegrowana z przyswajaniem informacji o krajach i społecznościach, które posługują się danym językiem. Wynika to z faktu, iż kontekst kulturowy tworzy nie tylko ramy jego użytkowania, ale jest także nierozerwalnie wpisany w leksykę i funkcje językowe. Ponadto w procesie kształcenia umiejętność łączenia wiedzy z różnych dziedzin i dyscyplin wydaje się wartościowa i stymulująca dla rozwoju intelektualnego uczniów.
W erze cyfrowej niezwykle trudne jest nauczanie bez użycia technologii informacyjno-komunikacyjnej, do której uczniowie są przyzwyczajeni, kojarząc codzienne korzystanie z Internetu z przyjemnymi doznaniami. Dlatego też ćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem można zaprojektować jako pracę z filmikami udostępnionymi na znanej i lubianej przez młodzież stronie internetowej YouTube. Odpowiednia długość czasu trwania nagrań oraz ich animowana forma czynią charakter prezentowanych treści bardziej przystępnym i rozrywkowym. Natomiast możliwość posiłkowania się zasobami internetowymi za pomocą telefonów komórkowych podczas grupowego zadania komunikacyjnego zapewnia uczniom poczucie komfortu, jak również daje okazję do sprawdzenia swojej biegłości w samodzielnym wyszukiwaniu informacji w różnych źródłach.
Autorefleksja
Temat „Great British queens” wybrałam jako lekcję obserwowaną, ponieważ zawiera w sobie oprócz aspektów stricte językowych, czyli słownictwa, gramatyki, doskonalenia sprawności mówienia, słuchania i czytania ze zrozumieniem, elementy realioznawstwa krajów anglosaskich – w tym wypadku dotyczące historii Wielkiej Brytanii. W moim mniemaniu zajęcia poruszające takie zagadnienia z zastosowaniem multimediów oraz pracy zespołowej stanowią atrakcyjną alternatywę dla typowo „podręcznikowych” lekcji, co może przyczynić się do wzrostu motywacji i zainteresowania uczniów przedmiotem, szczególnie w klasach realizujących program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Lekcja została przygotowana dla klasy pierwszej 4-letniego liceum ogólnokształcącego.
Cele lekcji zostały zrealizowane dzięki jej logicznemu zaplanowaniu, właściwemu i różnorodnemu doborowi materiałów, przyjaznym relacjom panującym między uczniami a nauczycielem oraz płynnemu przechodzeniu od powtórki słownictwa, poprzez recepcję i produkcję, aż do podsumowania. Zajęcia odbywały się w miłej, bezpiecznej atmosferze, a młodzież chętnie uczestniczyła w aktywnościach, choć pewną trudność sprawiało niektórym osobom tworzenie wypowiedzi ustnych. Jednakże nie było to niepokojące, ponieważ lekcja miała miejsce po zaledwie kilku miesiącach wspólnej nauki. Uczniowie wydawali się zainteresowani tematyką zajęć i doceniali zastosowanie środków technologii informacyjno-komunikacyjnej, które je uatrakcyjniły, jak również pomogły obniżyć filtr afektywny. Odniesienia do historii i WOS umożliwiły uczniom zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin, którą mogli wykorzystać podczas nauki innych przedmiotów oraz wdrażały ich do myślenia holistycznego, rozwijając wielopoziomowe rozumienie rzeczywistości.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji oraz załącznikami.
Komentarz obserwatora lekcji
Lekcja otwarta została pozytywnie oceniona. Temat był zgodny z zamierzonymi celami, poziom celów dopasowany do możliwości uczniów, a dobór treści odpowiedni do realizacji celów. Wszyscy uczniowie angażowali się w wyznaczone zadania, wykonując je w skupieniu i ze zrozumieniem, a nauczyciel utrzymywał stałe tempo pracy. Zalecono bardziej intensywną mobilizację uczniów do formułowania dłuższych wypowiedzi.