Multimedialnie o świętach wielkanocnych po angielsku
Korzystanie z narzędzi TIK podczas nauczania jest niezwykle istotne nie tylko podczas lekcji zdalnych, ale także stacjonarnie w sali klasowej przy użyciu tablicy multimedialnej. Warto więc sięgnąć po takie narzędzia, które nie tylko wspomogą proces uczenia się ale w znacznym stopniu urozmaicą zajęcia lekcyjne.
W nauczaniu zdalnym nieocenione są aplikacje umożliwiające pracę z zespołem klasowym, tj. MS Teams, Zoom lub Meet. Jednak warto jest sięgnąć po dodatkowe narzędzia, takie jak wordwall.com, multimedialna prezentacja filmu, autodraw.com czy quizizz.com.
Na stronie wordwall.net można znaleźć różnorodne atrakcyjne wizualnie zadania polegające na łączeniu, losowaniu, a nawet grze, gdzie należy przeprowadzić postać przez labirynt. Dzięki takim metodom nauka staje się ciekawsza, przyjemniejsza, a proces przyswajania wiedzy staje się szybszy, ponieważ uczniowie angażują się w ćwiczenia, które są dla nich interesujące i wymagają od nich działań poprzez użycie technologii informacyjnej.
Przedstawienie filmów nie tylko uatrakcyjnia lekcję, dodając jej dynamiki, ale także pomaga zwizualizować poznany lub przedstawiony materiał oraz ułatwia zrozumienie treści.
Aplikacja autodraw.com jest godna polecenia, ponieważ oprócz tego, że działa, jak podstawowa tablica, podpowiada uczniom, w jaki sposób można narysować dany przedmiot i "odgaduje", jaki obiekt został narysowany.
Strona quizizz.com może okazać się użyteczna szczególnie w pracy samodzielnej ucznia, gdyż na koniec wykonania testu uczeń otrzymuje informację zwrotną oraz może ponownie podejść do quizu i odpowiedzieć na pytania prawidłowo, co utrwala i porządkuje wiedzę.
Temat Wielkanocy został wybrany do zaprezentowanego poniżej scenariusza ze względu na termin przeprowadzonych przez nauczyciela zajęć. Nawet uczniowie klas licealnych, którzy są zaznajomieni z tematem, oczekują lekcji, która mogłaby wprowadzić ich w odpowiedni nastrój. Konieczne jest przedstawienie Świąt w inny, niecodzienny sposób, z nowymi treściami, słownictwem i oczywiście przy użyciu narzędzi TIK.
W scenariuszu lekcji pod tytułem What do you know about Easter można znaleźć wiele narzędzi TIK, które nie tylko wizualizują poznany temat wraz ze słownictwem, ale także zachęcają uczniów do aktywności. Podczas lekcji online w aplikacji MS Teams nauczyciel udostępnia na ekranie przygotowaną wcześniej kartę pracy, koło fortuny ze strony wordwall.com. Wyświetla także film wprowadzający w tematykę zajęć, używa aplikacji wordwall do przedstawienia słownictwa zachęcając do pracy w parach, poprzez użycie opcji "podziel na pokoje" w aplikacji MS Teams. Uczniowie za pomocą aplikacji autodraw.com w przyjemny i aktywizujący ich sposób ćwiczą poznane na lekcji słownictwo. Dzięki właściwie dobranym środkom dydaktycznym można uatrakcyjnić przyswajanie wiedzy i zachęcić uczniów do aktywnego udziału w zajęciach.
Autorefleksja prowadzącego
Lekcja otwarta dla nauczycieli dotyczyła znajomości wielkanocnych zwyczajów oraz związanego z nimi słownictwa. Scenariusz przeznaczony jest dla nauczycieli uczących uczniów na poziomie B1/B2. Podczas lekcji zastosowałam szeroką gamę środków dydaktycznych, a uczniowie chętnie i aktywnie z nich korzystali. Często wyrażali swoje opinie i używali w zadaniach oraz wypowiedziach poznane słownictwo. Z uwagą śledzili film, który ułatwił zrozumienie zagadnienia oraz chętnie podejmowali wszystkie proponowane formy pracy. Środki wizualne pobudzały wyobraźnię i ułatwiały zapamiętanie dłuższych wyrażeń, które uczniowie mogli od razu zastosować w praktyce. Cele lekcji zostały zrealizowane, a uczniowie byli bardzo zaangażowani.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i kartą pracy.