Wykorzystanie Prezi na zajęciach historii muzyki w średniej szkole muzycznej
Nauczanie historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia oprócz tradycyjnych narzędzi multimedialnych w postaci nagrań audio oraz video może być wspomagane wykorzystaniem narzędzi TIK ułatwiających przyswojenie omawianego materiału. Oprócz klasycznych prezentacji PowerPoint’a ciekawym narzędziem wspomagającym pracę nauczyciela jest aplikacja Prezi umożliwiająca zupełnie nową formę prezentowania omawianych na zajęciach treści.
Czym jest Prezi?
Prezi jest aplikacją webową działającą w oparciu o Web 2.0, zakładającą intuicyjną interakcję użytkownika z prezentowanymi treściami. Wykorzystuje nowatorski w swej prostocie i naturalny dla człowieka sposób prezentacji treści. W miejsce znanych slajdów wprowadza pojęcie wirtualnego płótna, na którym umieszcza się ramki z prezentowanymi treściami. Ramki mogą być zagnieżdżane tak, że zagadnienia coraz bardziej szczegółowe prezentowane są poprzez intuicyjne powiększanie coraz mniejszych ramek.
Czy mogę bezpłatnie skorzystać z Prezi?
Oczywiście, platforma multimedialna Prezi jest udostępniana przez twórców w tzw. modelu freemium. Swobodna licencja Prezi Public zobowiązuje jej użytkowników do publikacji ich prezentacji na publicznie dostępnej witrynie Prezi.com. W wersji darmowej nie ma możliwości zapewnienia poufności prezentowanych treści, co oznacza, że wszystkie stworzone prezentacje będą dostępne dla wszystkich użytkowników Internetu. Bardziej zaawansowane modele udostępniania treści uwzględnione zostały w wersji płatnej.
Jak zrobić prostą prezentację z wykorzystaniem Prezi?
Platforma Prezi zdobywa sobie coraz większą popularność, stąd też w Internecie dostępne są liczne materiały dotyczące tej platformy. Szczególnie wartym polecenia jest kurs opublikowany przez firmę szkoleniową Altkom Akademia, w których w formie 15-minutowego webinarium omówione zostały najważniejsze funkcjonalności i sposób obsługi platformy.
Webinarium
W oparciu o wspomniane narzędzie przeprowadziłem zajęcia otwarte z historii muzyki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Zamościu. Lekcja odbyła się w klasie V średniej i dotyczyła muzyki polskiej I poł. XVI w.
Prezentacja
https://prezi.com/xbcuxvgecnca/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Na potrzeby lekcji otwartej wykorzystałem model prezentacji w wersji Classic (obok dostępnej od pewnego czasu wersji Next). Na wirtualnym płótnie umieściłem kilkanaście ramek w kształcie okręgów uzupełniając je treścią poruszanych zagadnień i materiałem multimedialnych z platformy Youtube.
Prezentowanie kolejnych ramek metodą ich przybliżania zainteresowało uczniów, ułatwiając przy tym podążanie za tokiem wykładu oraz sporządzanie notatek. W zajęciach wykorzystałem linearny sposób prezentacji kolejnych zagadnień, jednak uwagę uczniów zwróciła intuicyjna forma prezentowania treści - możliwość swobodnego przesuwania i powiększania dowolnych obszarów wirtualnego płótna. Dodatkową zaletą platformy jest fakt dostępności całej prezentacji online. Po skróceniu linku do prezentacji z wykorzystaniem serwisu tiny.pl i podyktowaniem go klasie (tiny.pl/tww87) pod odbytych zajęciach uczniowie uzyskali dostęp do prezentacji, co ułatwia utrwalenie poznanych treści w domu. Prezisy (bo tak nazywane są prezentacje w Prezi) dostępne są również w pełni na urządzeniach mobilnych. Uwagę odbiorców zwróciła również możliwość umieszczania w ramkach materiałów multimedialnych. Na potrzeby zajęć wykorzystałem nagrania archiwalne zespołu Fistulatores et Tubicinatores Varsoviense, prezentujące muzykę tego okresu w historii muzyki, udostępnione oficjalnie na platformie Youtube.
Po wysłuchaniu kilku utworów z Tabulatury Jana z Lublina wspólnie z uczniami zebrałem najważniejsze zagadnienia przeprowadzonych zajęć z wykorzystaniem wybranych elementów prezentacji.
Wnioski
Lekcja historii muzyki z wykorzystaniem platformy Prezi bardzo spodobała się uczniom. Prezentacja w formie intuicyjnego przybliżania kolejnych zagadnień – dosłownie i w przenośni - zainteresowała uczniów, przez co zajęcia były bardziej atrakcyjne. Wykorzystanie TIK, w tym konkretnym przypadku Prezi, w nauczaniu historii muzyki przynosi bardzo dobre rezultaty z punktu widzenia dydaktyki. Zawsze ożywia lekcję i motywuje uczniów, również tych mniej na co dzień aktywnych, ułatwiając przyswajanie prezentowanych na zajęciach treści. Dodatkową, dużą zaletą platformy jest dostępność materiałów online pozwalająca wykorzystać je przy przygotowywaniu się do zajęć.
Michał Piróg
nauczyciel historii muzyki
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. K. Szymanowskiego w Zamościu
Literatura:
- Materiały ze strony https://prezi.com/
- „PREZI - nowa koncepcja prezentacji. Tutorial” – webinarium firmy Altkom
- Materiały ze szkolenia CENSA „Narzędzia Web 2.0 w pracy nauczyciela”