Data publikacji: 30.04.2021
Autor: Beata Paćkowska, Bożena Jarmuł

Technologia informacyjna w produkcji cukierniczej

Nauczanie przedmiotów zawodowych wymaga kreatywności i elastyczności w doborze form i metod pracy. Zadanie to ułatwiają portale edukacyjne, filmy instruktażowe i dedykowane strony internetowe. Stosując różnego rodzaju źródła informacji nauczyciel musi wykazać się krytycyzmem oraz dostosować wybrane elementy do potrzeb danej grupy i procesu dydaktycznego. Zajęcia z przedmiotów zawodowych to nie tylko wiedza teoretyczna, ale również praktyczne jej zastosowanie.

Przeprowadzona przez Beatę Paćkowską lekcja otwarta pt. Klasyfikacja urządzeń do produkcji lodów jest zgodna z podstawą programową kształcenia w zawodzie technik cukiernik, ale jest przede wszystkim lekcją, która wśród młodzieży wzbudziła żywe zainteresowanie ze względu na przekazywane treści oraz na stosowane podczas lekcji środki dydaktyczne.

Wybór tematu, który w naturalny sposób kojarzy się z czasem dzieciństwa, wakacjami i beztroską w połączeniu z metodami aktywizującymi wpłynął na lepsze zapamiętanie nowych wiadomości. Wykorzystanie wiedzy z różnych przedmiotów zawodowych i ogólnych, a także odwołanie się do doświadczeń pozaszkolnych pozwoliło spojrzeć na zagadnienie w całym spektrum powiązań i korelacji z innymi dziedzinami życia, takimi jak technika, technologia, dietetyka, towaroznawstwo czy nawet historia i geografia.

Budowanie dobrych skojarzeń i odwołań do pozytywnych emocji w okresie nauczania zdalnego jest bezcenną wartością dodaną wspierającą proces edukacyjny, świadczącą o kunszcie pracy nauczyciela. Celowość stosowanych na lekcji form i metod pracy, przemyślane zastosowanie technologii informacyjnej wzmacnia efekty poznawcze uczniów uatrakcyjniając zajęcia i aktywizując ich do rozwijania swoich zainteresowań.

Autorefleksja

Głównym celem lekcji było poznanie klasyfikacji i zastosowania urządzeń do produkcji lodów, co w sposób oczywisty wiązało się z poznaniem poszczególnych etapów produkcji i ich wzajemnej zależności. Celem było też przybliżenie historii powstania tego popularnego deseru oraz zaprezentowanie jego odmian i podstawowych składników wykorzystywanych do produkcji, aby w ten sposób ukazać szerszy kontekst kulturowy i dietetyczny dający się zaobserwować na przestrzeni lat.

Przygotowując lekcję w dużym stopniu stosowałam technologię informacyjną. Na potrzeby realizacji lekcji przygotowałam prezentację multimedialną w programie Power Point, za pomocą której pokazałam fotografie i schematy urządzeń technicznych. Zaprezentowałam filmy związane z tematyką lekcji zamieszczone na popularnym wśród młodzieży kanale YouTube, wskazując na możliwości edukacyjne tego kanału.

Uatrakcyjnieniem zajęć, powodującym lepsze zapamiętywanie treści były niewątpliwie gry interaktywne przygotowane w aplikacji Wordwall. Skorzystałam też z tablicy zdalnej Office 365 umożliwiającej m.in. pracę zespołową. Stosując różnorodne aplikacje i prezentując tylko część ich możliwości chciałam zachęcić nauczycieli do sięgnięcia po te narzędzia podczas przygotowywania lekcji ze swoich przedmiotów.

Starałam się pozytywnie motywować uczniów do zdobywania wiedzy, panować nad tempem ich pracy, stosować pracę w grupach, odwoływać się do wiedzy, którą już posiadają. Jednocześnie pilnowałam indywidualizacji i zasad życzliwego kontaktu z każdym uczniem i uczniów między sobą. Myślę, że dzięki temu lekcja przebiegała w miłej atmosferze, a uczniowie byli zmotywowani do aktywności. Staram się zawsze uświadamiać uczniom cele, zaznaczać, że są naszymi wspólnymi i tak samo traktować każdy ich sukces i każdą porażkę. To buduje współodpowiedzialność za proces kształcenia i daje dobre efekty. Moim zdaniem,

dobrze zbudowana relacja pomiędzy nauczycielem i uczniami oraz dobra komunikacja jest procesem ciągłym, który trwa i pomimo zmiany warunków i przeniesienia części edukacji w przestrzeń Internetu proces ten nie jest zaburzony, bo opiera się na solidnych podstawach relacyjności, motywacji i zrozumienia celów.

Lekcja przebiegała właściwie, zamierzone cele zostały osiągnięte, a jednym z wyznaczników sukcesu tej lekcji była rewelacyjna wprost aktywność uczniów. Młodzież, poprzez grę, zabawę, właściwe skojarzenia, przyswoiła i utrwaliła wiedzę. Podsumowując mogę stwierdzić, iż uczniowie pracowali rytmicznie, komunikowali się poprawnie i starali się w swoich wypowiedziach używać właściwej terminologii technicznej. Można było zauważyć ich autentyczne zainteresowanie tematem, na co niemały wpływ miało zastosowanie różnorodnych form pracy i narzędzi technologii informacyjnej.

Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem lekcji i załącznikami, zamieszczonymi poniżej artykułu.

Beata Paćkowska
Nauczycielka przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie

 

Komentarz obserwatorów zajęć

Obserwatorzy lekcji zwrócili uwagę na właściwe tempo pracy, dobre wykorzystanie wszystkich zastosowanych środków technologii informacyjnej, osiągnięcie wszystkich założonych celów oraz dużą aktywność uczniów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry