Notatka pokonferencyjna Rozpoznawanie i profilaktyka problemów psychicznych dzieci w szkole
Dnia 2 grudnia 2015 w godzinach 10.00-14.15 w Sali Błękitnej UW w Lublinie przy ul. Spokojnej 4 odbyła konferencja dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, w której wzięło udział ok 260 osób. W tym artykule znajdują się linki do materiałów pokonferencyjnych.
Organizatorem konferencji było Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencję otworzył dyrektor LSCDN Andrzej Zieliński. Obecni byli przedstawiciele kuratorium oraz Urzędu Miasta Lublin:
- Wicekurator Anna Szczepińska,
- Aleksandra Sępoch – zastępca dyrektora Wydziału Wpierania Rozwoju Edukacji
- Małgorzata Kępa-Mitura – reprezentująca Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Lublin
- Mirosław Jarosiński – zastępca dyrektora Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin
Wykładowcami byli:
- prof. nadzw dr hab. Aneta Borkowska, psycholog kliniczny, wykładowca UMCS, autorka licznych publikacji,
- dr. n. med. Kinga Szymona specjalista psychiatrii dziecięcej w Klinice Psychiatrii Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie,
- dr n. med. Jacek Mendocha, chirurg onkolog COZL,
- Janusz Koczberski, psycholog, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, ceniony szkoleniowiec i superwizor nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych oraz pracowników socjalnych,
- inspektor Artur Rudnik, naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.
Tematyka konferencji obejmowała:
- Zaburzenia eksternalizacyjne – prawidłowe rozpoznanie kluczem do sukcesu profilaktyki
- Problemy zdrowia psychicznego u dzieci w wieku szkolnym
- Profilaktyka chorób nowotworowych w zarysie
- Uzależnienie jako jedno z zagrożeń zdrowia psychicznego
- Zagrożenie dopalaczami wyzwaniem dla lubelskiej policji
Konferencja jest pierwszym etapem realizacji projektu, którego dalsze działania przewidują przeprowadzenie badań profilaktycznych w wybranych szkołach w kierunku wykrywania ryzyka zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Trafne diagnozowanie dzieci z zaburzeniami zachowania ukierunkuje działania nauczycieli w zakresie planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.