Notatka pokonferencyjna
Regionalne warsztaty edukacji międzykulturowej
W kręgu kultury islamu dla nauczycieli województwa lubelskiego
Polski Komitet ds. UNESCO we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, w dniach 18–19 października 2013r. w Lublinie, w Zespole Szkół nr 1 przy ul. Podwale 11 oraz LSCDN przy ulicy Dominikańskiej 5 zorganizował siódme z cyklu warsztatów regionalnych i stanowiących kolejny element rozwijanego przez Komitet od 2005 roku projektu edukacji międzykulturowej w ramach Programu UNESCO Dialogu Kultur oraz inicjatywy Dialogu Euro-Arabskiego.
W pierwszym dniu zaprezentowane zostały dwa wykłady:
- pierwszy na temat specyfiki kulturowej, jak również współczesności krajów arabskich i muzułmańskich oraz problemów komunikacyjnych między nimi a światem zachodnim (prof. Katarzyna Pachniak, Uniwersytet Warszawski),
- drugi na temat tego, jak mierzyć się z wielokulturowością w rzeczywistości szkolnej: jak podejmować tę problematykę na lekcjach, a także jak sprostać wyzwaniu uczenia w zróżnicowanych kulturowo i religijnie klasach (prof. Halina Grzymała-Moszczyńska, Uniwersytet Jagielloński).
Zajęcia w dniu warsztatowym podzielone zostały na dwa bloki:
- warsztaty na temat kultury islamu, prowadzone przez pracowników naukowych Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej SGH, obejmujące podstawy wiedzy nt. religii, kultury, prawa, modelu rodziny w krajach muzułmańskich (tradycyjnego i współczesnego), zasięgu geograficznego i zróżnicowania etnicznego świata arabskiego, podstaw alfabetu, systemu cyfr i rachuby czasu oraz na zakończenie pokaz tradycyjnych strojów.
- warsztaty poświęcone praktycznym problemom wielokulturowości w rzeczywistości społecznej i szkolnej, prowadzone przez pracowników naukowych i doktorantów UJ.
Założeniem projektu „W kręgu kultury islamu” jest modyfikacja negatywnych stereotypów kulturowych i religijnych poprzez zapoznanie uczniów i nauczycieli z historią, obyczajowością, religią, a przede wszystkim z ogromnym bogactwem i zróżnicowaniem kulturowym geograficznie bliskiego Europie, choć kulturowo odmiennego regionu krajów arabskich i muzułmańskich. Projekt ma także na celu wypełnienie choć w niewielkim stopniu luki w polskim systemie edukacyjnym, powstałej po kilkudziesięciu latach nieobecności w nim edukacji wielo- i międzykulturowej. Inicjatywie warsztatów przyświecała także idea przygotowania polskiej szkoły na wyzwania wielokulturowej rzeczywistości europejskiej, której staliśmy się częścią, a która dla przyszłych pokoleń będzie codzienną rzeczywistością.
W województwie lubelskim w warsztatach uczestniczyło 94 nauczycieli.
Więcej informacji na stronach Polskiego Komitetu ds. UNESCO
Zapraszamy do naszej galerii