Metodyczna konferencja dla nauczycieli bibliotekarzy
13 października odbyła się ogólnopolska metodyczna konferencja z okazji Miesiąca Bibliotek Szkolnych Biblioteka – centrum wszystkiego. Organizatorami wydarzenia była Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. KEN w Lublinie, Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz doradcy metodyczni dla nauczycieli bibliotekarzy - Aneta Szadziewska i Joanna Tarasiewicz. Patronem medialnym wydarzenia została Wikimedia Polska, polskie stowarzyszenie działające na rzecz powszechnego dostępu do wiedzy.
W konferencji wzięło udział ponad 300 uczestników z bibliotek szkolnych, pedagogicznych, publicznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli z całej Polski.
Tradycyjnie już oficjalnego rozpoczęcia dokonała p. Barbara Rzeszutko, dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. KEN w Lublinie i Krzysztof Staruch, dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Kolejnym punktem programu były podziękowania i gratulacje złożone p. Iwonie Pietrzak-Płachcie przez doradców metodycznych w imieniu całej społeczności bibliotekarskiej. Pani Iwona Pietrzak – Płachta, nauczycielka bibliotekarka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie w gminie Wólka w powiecie lubelskim została uhonorowana zaszczytnym tytułem Nauczyciela Roku 2022.
W pierwszym konferencyjnym wystąpieniu W poszukiwaniu równowagi – czyli między światem cyfrowym, hybrydowym i analogowym Magdalena Brewczyńska, ekspertka w Ośrodku Rozwoju Edukacji przedstawiła nowe rozwiązania i propozycje cyfrowe na przykładzie technologii Google – w kontekście rozwiązań projektowych. Prelegentka skoncentrowała się na omówieniu projektu grantowego „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość”. Udział w tym przedsięwzięciu jest szansą dla bibliotek pedagogicznych na podjęcie nowych działań, a także podniesienie poziomu realizowanego przez nie wsparcia kompleksowego placówek oświatowych.
Nasz kolejny gość, Wioletta Matusiak z zespołu Wikimedia Polska, w swojej prelekcji Serce Szkoły przedstawiła nowy projekt Wikiteka mający na celu podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli bibliotekarzy i nauczycielek bibliotekarek w oparciu o diagnozę potrzeb środowiska. Na potrzeby projektu powstał raport Podcięte skrzydła: sytuacja, wyzwania i potencjał bibliotekarek i bibliotekarzy oraz bibliotek szkolnych, w którym wzięło udział 440 nauczycieli. Dokument poddała analizie jakościowej i ilościowej autorka prelekcji.
Pierwszą część konferencji zakończyła Anna Haman, bibliotekarka w CLVI LO Integracyjnym "Przy Łazienkach Królewskich" w Warszawie świetnie przyjętym wystąpieniem pod nieco przewrotnym tytułem Po co szkole biblioteka – między teorią a praktyką. W oparciu o wieloletnie doświadczenie zawodowe prelegentka podzieliła się ze słuchaczami swoimi przemyśleniami nad rolą i miejscem biblioteki szkolnej w strukturach szkoły, sposobem postrzegania zadań nauczyciela bibliotekarza przez przełożonych, a także kolegów i koleżanek z grona nauczycielskiego.
Justyna Rudomina (Wielkopolski Nauczyciel Roku 2022) i Monika Jabłuszewska, nauczycielki bibliotekarki ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Suchym Lesie koło Poznania przedstawiły w swojej prelekcji Centrum wszystkiego. Subiektywna koncepcja biblioteki szkolnej katalog działań realizowanych w bibliotece szkolnej. Jak przyciągnąć ucznia do biblioteki, jak go zachęcić do czytania, jak uczynić z biblioteki miejsce atrakcyjne i przyjazne? Paniom z biblioteki to się na pewno udało.
Konferencję zakończyła Iwona Pietrzak-Płachta, twórczyni Wypożyczalni Skrzydeł i Nauczycielka Roku 2022, która swoje wystąpienie Biblioteka musi być jakaś - o tożsamości biblioteki szkolnej poświęciła kreowaniu i budowaniu wizerunku biblioteki. Wizerunek biblioteki powinien być spójny z jej założeniami i rozpoznawalny. Autorka zachęcała słuchaczy do budowania tożsamości i marki biblioteki szkolnej.
Konferencję moderowały Aneta Szadziewska i Joanna Tarasiewicz - doradczynie metodyczne bibliotek szkolnych.