Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Relacje

Aktualnie znajdujesz się na:

Data publikacji: 02.04.2020
Autor: Anna Radziwiłko

Autyzm w domu i w szkole

Konferencja została zorganizowana przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 7 w Lublinie dnia 26 lutego 2020 r. w Starostwie Powiatowym w Lublinie.

Konferencję otworzył Starosta Lubelski Zdzisław Antoń. Uczestników przywitali dyrektor LSCDN Krzysztof Staruch i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Beata Bojarczuk. Obecni mieli możliwość zapoznania się nie tylko z problemem autyzmu, ale także podobnych dysfunkcji z różnych perspektyw: nauczyciela, rodzica, pracownika poradni, diagnosty. Prelegenci:

  • dr Anna Prokopiak, pedagog specjalny, prezes zarządu Fundacji Alpha w bardzo ciekawy sposób przedstawiła charakterystykę zaburzeń, które mogą mieć podłoże genetyczne. Podkreśliła, że mimo zidentyfikowania wielu czynników zwiększających ryzyko wystąpienia autyzmu, jego przyczyna nie została dotąd w pełni poznana.
  • Katarzyna Orzeł, psycholog PPP nr 7 w Lublinie interesująco opowiedziała o neurobiologicznych perspektywach tworzenia się wrażeń sensorycznych i emocji w mózgu człowieka, które w sposób istotny determinują zachowania dzieci i młodzieży, ale także dorosłych ze spectrum autyzmu. W swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na wszystkie obszary życia, nie zapominając o problematyce starzenia się osób ze spektrum autyzmu. Przekazała także informacje na temat tego, w jaki sposób poradnie oraz inne instytucje mogą wspierać dzieci ze spectrum autyzmu; jak różnorodne mogą być formy oddziaływań stosowanych w pracy z dzieckiem autystycznym, począwszy od wczesnego wspomagania rozwoju, edukację przedszkolną i wczesnoszkolną oraz kolejne etapy życia.
  • Magdalena Łagowska, oligofernopedagog, ale przede wszystkim rodzic dziecka z autyzmem, której wystąpienie było niesamowitym przeżyciem dla uczestników konferencji. Jej głos uświadomił wszystkim z jak wieloma rozterkami czy problemami edukacyjnymi i wychowawczymi borykają się na co dzień rodzice; jak trudno połączyć ze sobą ludzkie potrzeby, zdolności i wartości, które nie mogą istnieć bez zrozumienia ze strony środowiska. Opowiedziała o autyzmie z punktu widzenia swojego syna, czyli jak osoba z autyzmem widzi, myśli, czuje i postrzega. Jej osobiste doświadczenia były cennymi wskazówkami dla nauczycieli pracujących z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.
  • Barbara Kostrobała, nauczyciel konsultatnt ds.wspomagania szkół i placówek w zakresie wychowania, opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz profilaktyki LSCDN przypomniała kwestie związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach, które przewidział polski ustawodawca, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze spectrum autyzmu. Z perspektywy osoby pracującej z dziećmi w szczególny sposób zwróciła uwagę na konieczność współpracy z rodzicami i międzyinstytucjonalnej w mądrym wspieraniu dzieci zmagających się z ograniczeniami wynikającymi z autyzmu. Wskazałą na konieczność ciągłego doskonalenia przez nauczycieli swoich kompetencji zwłąszcza w zakresie komunikacji i rozumienia ucznia.

Po konferencji uczestnicy mieli sporo pytań do prelegentów, co pozwoliło na wymianę doświadczeń w zakresie wsparcia dzieci ze spectrum autyzmu. Wiele z nich wiązało się z potrzebą uregulowań prawnych i współpracy rodziców, organów prowadzących, nauczycieli i OPP w prowadzeniu diagnozy i terapii dzieci ze spectrum autyzmu. Konferencja zgromadziła ok. 150 uczestników z całego województwa. Zainteresowanie tematyką świadczy o coraz powszechniejszej świadomości obecności osób z autyzmem i Zespołem Aspergera w przestrzeni szkolnej i konieczności wdrożenia form dostosowania uwzględniających ich możliwości.

Zapraszam na relację z wydarzenia zamieszczoną na stronie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7. Znajdziecie tam Państwo prezentację Magdaleny Łagowskiej z wykazem pomocnej literatury oraz galerię zdjęć z wydarzenia.

Opcje strony

do góry