Centrum LSCDN

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/14693,Wykorzystanie-TIK-w-rozwijaniu-umiejetnosci-komunikacyjnych-na-zajeciach-rewalid.html
30.06.2024, 19:19
Data publikacji: 20.05.2024
Autor: Monika Sokołowska, Bożena Jarmuł

Wykorzystanie TIK w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych na zajęciach rewalidacyjnych u uczniów w spektrum autyzmu

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia staje się integralną częścią naszego życia, wykorzystanie TIK staje się niezwykle ważne również w obszarze edukacji, zwłaszcza w rewalidacji. Dla pedagogów specjalnych, którzy zajmują się rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych u uczniów z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w spektrum autyzmu, dla których nabywanie tych kompetencji stanowi ogromne wyzwanie, wykorzystanie TIK staje się nie tylko nieocenionym narzędziem, ale także inspirującą metodą pracy, otwierającą drzwi do nowych możliwości.

Jedną z kluczowych korzyści stosowania TIK w pracy z uczniami w spektrum autyzmu jest możliwość personalizacji i adaptacji materiałów oraz metod pracy do indywidualnych potrzeb i preferencji ucznia. Kolejną zaletą wykorzystania TIK jest możliwość wizualizacji i strukturyzacji informacji, co jest istotne dla osób w spektrum autyzmu, które często preferują jasne, konkretne instrukcje i wyraźne ramy działania. Aplikacje do tworzenia harmonogramów dnia, interaktywne diagramy czy animowane prezentacje mogą pomóc uczniowi zrozumieć i przewidzieć kolejne kroki w procesie komunikacji czy nauki, co może zmniejszyć poczucie niepewności i stresu.

TIK może być wykorzystane do symulowania interakcji społecznych w kontrolowanym środowisku, co wspiera rozwój umiejętności społecznych u ucznia z autyzmem. Aplikacje do nauki umiejętności społecznych oraz wirtualne gry społeczne pozwalają uczestniczyć w symulowanych sytuacjach społecznych, co umożliwia praktykę i zdobywanie pewności siebie w interakcjach z innymi.

Dodatkową korzyścią wykorzystania TIK jest jego atrakcyjność dla uczniów. Dla wielu dzieci korzystanie z tabletów, komputerów czy interaktywnych aplikacji może być bardziej angażujące niż tradycyjne metody nauczania. Wprowadzenie interaktywnych gier, programów edukacyjnych czy aplikacji do komunikacji wspomaganej może sprawić, że nauka staje się bardziej interesująca i motywująca.

Ponadto, wykorzystanie TIK może ułatwić komunikację nie tylko między nauczycielem a uczniem, ale także między uczniami oraz między szkołą a rodziną. Dzięki zastosowaniu platform komunikacyjnych czy programów do dzielenia się materiałami, uczniowie mogą łatwiej współpracować, wymieniać się informacjami i uczestniczyć w projekcie grupowym, co sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych.

Warto również zaznaczyć, że korzystanie z TIK może być doskonałą okazją do rozwijania umiejętności cyfrowych uczniów. W dzisiejszym świecie umiejętność obsługi komputera, korzystania z Internetu czy znajomość podstawowych programów jest coraz bardziej pożądana na rynku pracy, dlatego ważne jest, aby uczniowie mieli szansę zdobyć te kompetencje już w szkole.

Podsumowując, wykorzystanie TIK na zajęciach rewalidacyjnych u ucznia w spektrum autyzmu stanowi innowacyjne podejście do wspierania rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Personalizacja, wizualizacja oraz symulacja interakcji społecznych za pomocą TIK otwierają nowe możliwości edukacyjne, sprzyjając postępowi ucznia i zwiększając jego komfort w codziennych sytuacjach społecznych.

Autorefleksja

Jednym z kluczowych elementów lekcji była integracja TIK w procesie nauczania. Wykorzystanie różnorodnych narzędzi pozwoliło na stworzenie atrakcyjnego i dostosowanego do potrzeb ucznia środowiska edukacyjnego. Zauważyłam, że uczeń był bardziej zaangażowany i chętny do interakcji, gdy miał możliwość korzystania z technologii, która jest mu bliska i zrozumiała. Jednocześnie zdaję sobie sprawę, że technologia nie jest panaceum i nie może zastąpić indywidualnego podejścia oraz pracy nad rozwojem umiejętności komunikacyjnych na poziomie międzyludzkim. Dlatego ważne było także wykorzystanie różnorodnych metod i strategii nauczania, takich jak: wizualne wsparcie, modelowanie zachowań czy trening społeczny. W trakcie lekcji zauważyłam, że cierpliwość, powtarzalność i konsekwencja są kluczowe dla efektywnej pracy z uczniami w spektrum autyzmu.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji zamieszczonym poniżej artykułu.

Monika Sokołowska
Pedagog specjalny w Szkole Podstawowej nr 57 w Lublinie
Komentarz obserwatora

Lekcja otwarta, podczas której rozwijano umiejętności komunikacyjne u ucznia w spektrum autyzmu, przy wykorzystaniu technologii TIK, była bardzo inspirującym doświadczeniem. Atmosfera panująca podczas zajęć była pełna ciepła, akceptacji i współpracy, co stworzyło sprzyjające warunki dla efektywnej nauki. Od samego początku było widoczne duże zaangażowanie ucznia. Pomimo ewentualnych trudności związanych z spektrum autyzmu, uczeń wykazywał chęć i zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach. Widziałem, jak stopniowo zyskiwał pewność siebie w interakcji z nauczycielem, co było zauważalnym efektem pracy nad jego umiejętnościami komunikacyjnymi. Podejście nauczyciela było pełne empatii, cierpliwości i zrozumienia dla potrzeb ucznia. Nauczycielka potrafiła dostosować tempo i metody nauczania do indywidualnych predyspozycji ucznia, co było kluczowe dla skuteczności zajęć. Dodatkowo, umiejętnie wykorzystywała różnorodne narzędzia TIK, by uczynić lekcje interesującą i angażującą dla ucznia. Lekcja została bardzo dobrze oceniona przez obserwatorów.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony