Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

'Międzyszkolny konkurs z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich...'

Od trzech lat w Gimnazjum nr 3 im. prof. Mieczysława A. Krąpca OP w Lublinie odbywa się międzyszkolny konkurs z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich. Konkurs skierowany jest do uczniów klas piątych i szóstych szkół podstawowych oraz klas gimnazjalnych Miasta Lublina.

Ewa Osoba, Aneta Szadziewska 
Gimnazjum nr 3 im. prof. Mieczysława A. Krąpca OP w Lublinie

'Międzyszkolny konkurs z okazji Międzynarodowego Dnia Książki i Praw Autorskich dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych Miasta Lublina'

Konkurs rozgrywa się w trzech głównych kategoriach: literackiej, plastycznej i medialnej. Zmianie ulegają jedynie zadania w poszczególnych kategoriach oraz hasło przewodnie konkursu. Celem konkursu jest promocja czytelnictwa, rozbudzanie zainteresowania literaturą, ćwiczenie różnorodnych sposobów prezentowania indywidualnych zainteresowań, inspirowanie uczniów do pracy twórczej i samodzielności w działaniu oraz wykorzystywanie innowacyjnych narzędzi multimedialnych w nauce i rozrywce.

Finał konkursu gromadzi finalistów i laureatów, ich nauczycieli opiekunów, czasami także rodziców i odbywa się wiosną, „około” 23 kwietnia. Jest nie tylko rozdaniem nagród i dyplomów, ale przede wszystkim świętem miłośników książki i czytania. Zawsze uświetnia go występ szkolnego Koła teatralnego Gimnazjum nr 3, które prowadzi pani Iwona Kozak, nauczycielka języka polskiego. Brawurowo zagrane scenki kabaretowe, skecze, a nawet koncert życzeń. Podczas finału II edycji wystąpił chór przygotowany przez p. Ewę Kożuszek, również nauczycielkę j. polskiego Gimnazjum nr 3. Uczennice wykonały wiązankę współczesnych utworów muzycznych. Podczas finału I edycji młodzi aktorzy wyrecytowali również nagrodzone w konkursie małe formy literackie.

Od początku partnerem konkursu jest Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, która w osobach p. Renaty Filipiak, dyrektora ds. merytorycznych i p. Anny Ostęp, instruktora ds. merytorycznych stale wspiera i mobilizuje do przeprowadzania kolejnych edycji. Nagrodami w konkursie, dla uczniów, są książki (albumy, literatura piękna, popularnonaukowa), artykuły plastyczne i papiernicze oraz karty pamięci, audiobooki, ebooki, gry, a także kupony rabatowe na zakup audiobooków, ebooków i gier. Nauczyciele, opiekunowie uczniów otrzymują podziękowania i nagrody książkowe. Jest to możliwe dzięki pozyskaniu sponsorów, którymi dotychczas byli: MBP im. H. Łopacińskiego w Lublinie, Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN (Laboratorium Edukacji i Izba Drukarstwa), Wydawnictwo Literatura, Lubelskie Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium, Księgarnia i Hurtownia Taniej Książki Tuliszków, Hurtownia materiałów papierniczych Kodi, Sklep foto KDM, Wydawnictwo Literatura, Wydawnictwo Znak, Wydawnictwo Akapit Press, Wydawnictwo Muza SA, Wydawnictwa Szkolne PWN, firma „Audeo” - wydawca e-booków, sklep Fellipe.pl, Centrum Gier Rebel.pl, ebookpoint.pl, Wydawnictwo Stentor, Wydawnictwo Bezdroża i Wydawnictwo Anagram.

Od dwóch lat konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin Pana Krzysztofa Żuka. Tegoroczną edycję objęli patronatem medialnym: Radio Lublin, ogólnopolskie czasopismo „Victor Gimnazjalista” oraz portal „Qlturka.pl”.

Prace uczestników konkursu oceniają eksperci w dziedzinie sztuki, fotografii, literatury i mediów oraz nauczyciele Gimnazjum nr 3. Prace w kategorii literackiej dotychczas oceniali:

pani Iwona Kozak – nauczycielka języka polskiego w Gimnazjum nr 3 w Lublinie, instruktorka koła teatralnego, autorka i realizatorka projektów edukacyjnych (międzygimnazjalnych, międzynarodowych) i lokalnych, współpracuje z Fundacją Kultury Chrześcijańskiej „ARTOS”; pani Agnieszka Jarmuł - absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i Akademii Menadżerów w Collegium Civitas w Warszawie. Specjalistka do spraw edukacji w Laboratorium Edukacji i Animacji w Ośrodku Brama Grodzka Teatr NN, prezeska Fundacja „5Medium”. Pomysłodawczyni i koordynatorka licznych akcji wolontariuszy podczas starań Lublina o tytuł ESK 2016, jak „Za!-loguj się”, „Lublin-Europejska Stolica Wolontariatu”. Animatorka, redaktor internetowy, koordynatorka licznych projektów edukacyjnych i artystycznych, jak Miasto Poezji, LublinLab; pani Anna Maria Goławska - poetka, tłumaczka, podróżniczka. Debiutowała w „Akcencie” w 2002 roku. Odbyła liczne podróże po Europie, szczególnie pokochała Italię. Mieszka w Lublinie i nieopodal Mińska Mazowieckiego; pani Anna Makos - absolwentka paryskiej Sorbony, gdzie studiowała nauki o języku. Nauczycielka oraz lektor języka angielskiego i francuskiego, kiedyś również w Gimnazjum nr 3, autorka powieści obyczajowej „A miało być tak spokojnie”; pani Anna Widerska - nauczycielka języka polskiego w Gimnazjum nr 3 w Lublinie, wychowawca młodzieży, pomysłodawca i koordynator konkursu „Ojciec Krąpiec - filozofii pedagog”, wykładowca estetyki Uniwersytetu Przyrodniczego.

Prace w kategorii plastycznej oceniali:

pani Ewelina Kruszyńska – absolwentka kierunku Animator i menadżer kultury oraz Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie, dekorator wnętrz. Pracuje w Warsztatach Kultury, gdzie pełni rolę koordynatora programów edukacyjnych. Jest koordynatorem lubelskiej odsłony Interaktywnego Placu Zabaw i programu Wolontariusz Europejskiej Stolicy Kultury Lublin 2016, współpracuje przy organizacji Jarmarku Jagiellońskiego i Nocy Kultury. Autorka i koordynator projektu Lubdesign! warsztaty kreatywności; pani Agnieszka Pawlak-Dziaduch – kierownik Filii nr 31 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie ; organizatorka wielu imprez kulturalnych, czytelniczych i edukacyjnych dla czytelników; pani Bożenna Wolska – nauczyciel plastyki w Gimnazjum nr 3 w Lublinie, historyk sztuki; pani Alina Hładyniuk - absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie, ukończyła Historię Sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz studia podyplomowe na wydziale Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Obecnie nauczyciel plastyki w Zespole Szkół nr 10 oraz Gimnazjum nr 3 w Lublinie. Jej ulubione techniki to akryl oraz pastel. Brała udział w wielu plenerach, akcjach charytatywnych, wystawach zbiorowych i indywidualnych. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą; pani Urszula Kozak – plastyk, kierownik Pracowni plastycznej w MBP im. H.Łopcińskiego.

Prace w kategorii medialnej oceniali:

pan Grzegorz Winnicki – instruktor w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im.H.Łopacińskiego w Lublinie, wykładowca w Katedrze Kultury Medialnej KUL, fotograf; pani Monika Czapka – absolwentka informacji naukowej i bibliotekoznawstwa UMCS oraz specjalizacji judaistycznej. Członek Fundacji „5Medium”, wolontariuszka wielu wydarzeń kulturalnych i projektów miasta Lublin, nauczyciel bibliotekarz w II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie i SP nr14;

pan Mateusz Ćwieka – nauczyciel matematyki, fotograf; pani Małgorzata Płaczkowska – nauczyciel informatyki i techniki w Gimnazjum nr 3; pan Andrzej Osoba – nauczyciel historii Gimnazjum nr 3, pasjonat fotografowania.

Pierwsza edycja konkursu przebiegała pod hasłem „Książka jest dla wszystkich”. Konkurs plastyczny polegał na wykonaniu plakatu, konkurs literacki wymagał stworzenia małej formy literackiej (fraszki, wiersza, aforyzmu, hasła reklamowego itp.), a konkurs medialny trailera, spotu reklamowego, audiobooka, fotografii promujących książkę i czytanie. W konkursie wzięło udział 119 uczniów z lubelskich szkół podstawowych (klas V i VI, a nawet IV) i gimnazjów. Największą popularnością cieszyła się kategoria literacka, tuż za nią plastyczna. Na konkurs wpłynęło 56 prac literackich 39 autorów (16 prac uczniów szkół podstawowych miasta Lublina, 40 prac gimnazjalistów miasta Lublina), 46 prac plastycznych 47 autorów (29 prac uczniów szkół podstawowych  miasta Lublina, 17 prac uczniów gimnazjów miasta Lublina)  oraz 17 prac medialnych 12 autorów (4 filmy, 1 prezentacja multimedialna i 12 fotografii).

Dodatkową nagrodę dla wszystkich laureatów i finalistów w tej edycji był udział w warsztatach literackich i plastycznych. Warsztaty literackie z lubelskim poetą Wojciechem Duninem-Kozickim, laureatem nagrody  „Żurawie 2011” odbyły się 10 maja 2012 r. w Filii nr 31 MBP im. H. Łopacińskiego w Lublinie. Warsztaty plastyczne zaś zorganizowała Izba Drukarstwa Ośrodka Brama Grodzka Teatr NN. Odbyły się 15 maja 2012 r. w Izbie Drukarstwa w Lublinie.

Tematem przewodnim II edycji tego międzyszkolnego konkursu był aforyzm Kornela Makuszyńskiego „Książka wszystko potrafi”. Uczniowie konkurowali w trzech kategoriach. Na konkurs plastyczny przygotować należało plakat, komiks, zakładkę do książki lub logo konkursu. Konkurs literacki wymagał stworzenia małej formy literackiej (bajki, opowiadania, noweli), a konkurs medialny zwiastuna książki, spotu reklamowego, fotografii, logo promujących książkę i czytanie. W konkursie wzięło udział 108 uczniów z lubelskich szkół podstawowych (klas V i VI) i gimnazjów. Tak jak w I edycji największą popularnością cieszyła się kategoria literacka, tuż za nią plastyczna. Na konkurs w kategorii literackiej, w której uczniowie pisali bajkę lub opowiadanie wpłynęły 62 prace : 26 prac z lubelskich szkół podstawowych i 36 z gimnazjów Lublina .W kategorii plastycznej jury oceniło 42 prace, w tym 7 ze szkól podstawowych i 35 z gimnazjów. Nadesłano 5prac medialnych 9 autorów (4 filmy, 1 logo).

Tegoroczna, trzecia już edycja konkursu ze względu na obchodzony w roku 2014  „Rok Czytelnika” miała następujące hasło „Nie jestem statystycznym nastolatkiem. Czytam książki”. Uczniowie, którzy brali w nim udział mieli  w konkursie plastycznym wykonać plakat promujący czytanie, w konkursie literackim opowiadanie lub refleksję inspirowane literaturą, a w konkursie medialnym film lub fotografię promujące książkę i czytanie. W konkursie wzięło udział 133 uczniów z lubelskich szkół podstawowych (klas V i VI) i gimnazjów. Tym razem największą popularnością cieszyła się kategoria plastyczna, a następnie kategoria literacka i medialna. Na konkurs w kategorii plastycznej, w której uczniowie projektowali plakat promujący czytanie wpłynęło 82 prace, w tym 43 ze szkół podstawowych i 39 z gimnazjów. W III edycji w konkursie literackim na opowiadanie lub refleksję inspirowane literaturą wzięło udział 38 uczniów: 11 ze szkół podstawowych i 27 z gimnazjów. Dominowały opowiadania twórcze, w których dzięki książkom przenosiliśmy się w inny, często zaczarowany świat lub w których książka i postacie literackie kształtowały i wpływały na losy bohaterów opowiadań. Refleksje zaś dotyczyły bardzo osobistych emocji związanych z percepcją literatury i relacji czytelnik - książka – biblioteka. Zadania medialne –film lub fotografia promujące książkę i czytanie- realizowane były indywidualnie lub przez dwuosobowe drużyny. Wpłynęło 10 prac medialnych: 7 filmów i fotografie.

Finał III edycji oprócz zaproszonych gości – finalistów i laureatów konkursu, nauczycieli – opiekunów uczniów oraz przedstawicieli partnerów, sponsorów i jury konkursu swoją obecnością zaszczycili Dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin pani Ewa Dumkiewicz-Sprawka oraz Zastępca Dyrektora Wydziału Oświaty i Wychowania pan Mirosław Jarosiński. Jury dokonując wyboru laureatów w kategorii plastycznej brało pod uwagę cechy plakatu jako dzieła grafiki artystycznej i użytkowej. Przyznało dwa wyróżnienia dla uczniów ze szkół podstawowych oraz siedem wyróżnień dla gimnazjalistów.

Finał konkursu ma miejsce wiosną, lecz prace przygotowawcze do niego rozpoczynają się już zimą. Najpierw redagowany jest regulamin, wybierane nowe hasło konkursu i zadania w poszczególnych kategoriach. Regulamin konkursu wraz z załącznikami publikowane są na stronie szkoły - www.gimnazjum3.lublin.pl, blogu biblioteki - g3-biblioteka.blogspot.com, wysyłane pocztą elektroniczną do szkól podstawowych i gimnazjalnych miasta Lublin, a także do nauczycieli, których uczniowie wzięli udział w poprzednich edycjach. Równolegle toczą się prace związane z pozyskaniem sponsorów i patronatów honorowych i medialnych. Warto pisać i wysyłać oferty sponsoringowe współpracy do wielu instytucji: wydawnictw, portali, mediów, także lokalnych, itp. Niektóre z nich przysyłają oprócz nagród swoje banery reklamowe, materiały promocyjne itp. Inne należy prosić o przysłanie w dobrej rozdzielczości loga, które umieszcza się we wszystkich materiałach związanych z konkursem. Po konkursie trzeba pamiętać o przesłaniu sponsorom i patronom sprawozdania z przebiegu konkursu. Sprawozdanie zawierać powinno informacje o laureatach i finalistach konkursu, jurorach i ich werdykcie, zaproszonych gościach, towarzyszącym programie artystycznym itp. Jeśli wyniki konkursu, reportaż fotograficzny, nagrodzone prace publikowane są w Internecie np. na stronie szkoły, blogu warto podać informację o tym, aby sponsorzy i partnerzy mogli obejrzeć jego efekty. To przecież dzięki nim uczestnicy konkursu otrzymali cenne nagrody książkowe, a konkurs miał wysoką rangę.

Organizując taki konkurs warto zadbać o jego oprawę artystyczną. Można w ten sposób nie tylko uatrakcyjnić ceremonię wręczania nagród, ale wypromować też szkolne koło teatralne, chór, zespół taneczny, indywidualne talenty uczniowskie itp. Ozdobą naszych finałów były występy Koła teatralnego Gimnazjum nr 3, które prowadzi p. Iwona Kozak. Rokrocznie uczniowie przygotowują krótkie scenki kabaretowe związane z książką, czytaniem i biblioteką. Podczas I edycji konkursu uczniowie przedstawili „Dzień z życia biblioteki”, skecze ilustrujące biblioteczną codzienność. Młodzi aktorzy w zabawny sposób przedstawili żartobliwe scenki z życia biblioteki. Kostiumy, niecodzienna charakteryzacja, barwna scenografia i doskonała gra sprawiły, że oklaskom nie było końca.

Finał II edycji uświetnił występ uczennic, przygotowany przez p. Ewę Kożuszek, nauczycielkę j. polskiego, które zaprezentowały przeróbki znanych i lubianych utworów muzycznych. A były to same hity m.in.: piosenki Dody, Ani Wyszkoni i Budki Suflera. Dziewczyny wprowadziły wszystkich w czytelniczy nastrój. Część artystyczną prowadzili redaktorzy powołanego na tą okoliczność portalu „Ledwie czytająca Polska” - Natalia Czytadło i Piotr Bestseller. Informowali oni o zatrważających wynikach badań czytelnictwa we współczesnej Polsce. Nakreślili również przykładowe obrazy nastoletnich czytelników m.in.: czytelnika doskonałego, czytelnika lektur obowiązkowych. Ponieważ cała część artystyczna miała charakter koncertu życzeń, na koniec redaktorzy życzyli wszystkim nauczycielom i bibliotekarzom czytelników uzależnionych od czytania, takich, którzy lubią czytać, bo radość sprawia im, gdy przebiegają wzrokiem po zapisanych kartach, czyli takich, którzy byli obecni na naszej uroczystości.

Finał tegorocznej, trzeciej już edycji, uświetnił po raz kolejny występ aktorów szkolnego Koła teatralnego naszej szkoły pod kierunkiem pani Iwony Kozak. Uczniowie przedstawili kabaretową inscenizację dramatu szekspirowskiego pt. „Romek i Julka”, w którym mogliśmy odnaleźć znane i lubiane motywy literackie rodem z Fredry, Wyspiańskiego i Mickiewicza oraz wiele odniesień do współczesnej kultury masowej.

Co najmniej tydzień przed finałem trzeba rozesłać zaproszenia gościom oraz uczestnikom konkursu. Przyjęłyśmy zasadę, że na finał zapraszamy oprócz przedstawicieli lubelskich władz oświatowych, sponsorów, partnerów i jurorów tylko finalistów i laureatów konkursu oraz nauczycieli – opiekunów uczniów. Wynika to z dużej ilości uczniów biorących udział w naszym konkursie. Takie rozwiązanie związane jest także z chęcią uniknięcia rozczarowania wywołanego zaproszeniem uczniów, którzy nie zostali nagrodzeni. Imienne zaproszenia kierujemy do szkół nagrodzonych uczniów i nauczycieli, którzy ich przygotowali i wysyłamy je pocztą elektroniczną.

Po trzech edycjach konkursu z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich przygotowujemy się do następnej, czwartej już jego edycji. I chociaż przygotowania do niego rokrocznie wymagają dużego wysiłku, to chcemy kontynuować to przedsięwzięcie w przyszłości. Nie tylko dlatego, że wpisało się już na stałe w kalendarz pracy naszego gimnazjum, ale także dlatego, że dostarcza nam „powera” … do codziennej pracy w szkolnej bibliotece i nie tylko.

Opcje strony

do góry