Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/12387,Laczenie-teorii-z-praktyka.html
04.11.2024, 23:30
Data publikacji: 14.04.2021
Autor: Bożena Jarmuł, Leszek Widz

Łączenie teorii z praktyką

W nauczaniu informatycznych przedmiotów zawodowych technologia informacyjna występuje na każdej lekcji. Pojęcia wprowadzone na jednej lekcji są rozwijane o nowe właściwości i zastosowania na kolejnych. Zainteresowanie uczniów tematyką lekcji, aktywny ich udział jest możliwy przy - między innymi - odpowiednim doborze zadań do realizacji. Jednocześnie niezwykle ważne jest indywidualne, wspierające podejście do każdego z uczniów, umożliwiające rozwijanie ich umiejętności.

Przykładem lekcji umożliwiającej indywidualizację nauczania była lekcja otwarta pt. Tworzenie i formatowanie tabel w html, realizowana przez Leszka Widza w Zespole Szkół Energetycznych im. prof. Kazimierza Drewnowskiego w Lublinie z przedmiotu „Tworzenie stron i aplikacji internetowych”.

Podczas klasycznej lekcji wzbogaconej o zastosowanie narzędzi TIK nauczyciel wyjaśnił pojęcia związane z jej tematyką, korzystając z przygotowanej prezentacji multimedialnej. Uczniowie, otrzymali do wykonania zadanie, które - po omówieniu - realizowane było pod kierunkiem nauczyciela, ze szczególnym omówieniem realizowanych czynności. Część uczniów wykonała zadanie samodzielnie i po jego wykonaniu uczniowie ci otrzymali do wykonania kolejne zadanie rozszerzające zakres niezbędnych umiejętności. Pod koniec zajęć zaprezentowano i uzasadniono rozwiązania zadań. Podsumowaniem i utrwaleniem przekazanej wiedzy był krótki test z zakresu tworzenia i formatowania tabel.

Przez cały czas trwania lekcji nauczyciel nadzorował pracę uczniów, odpowiadając na ich pytania; wskazywał, w jaki sposób osiągnąć oczekiwany efekt. Ta lekcja jest przykładem lekcji ćwiczeniowej, w której indywidualizacja nauczania wpływa na lepsze zrozumienie tematu zajęć, utrwalenie wiedzy i umiejętności.

Elementy, które pozwoliły uzyskać oczekiwany efekt indywidualizacji nauczania to:

  • powtórzenie wiadomości, w formie pytań skierowanych do poszczególnych uczniów,
  • przemyślane zadania o różnym stopniu trudności,
  • aktywna obserwacja pracy uczniów z udzielaniem merytorycznych wskazówek,
  • prezentacja rozwiązań z omówieniem zastosowanych pojęć przez wskazanych uczniów,
  • test samokontroli sprawdzający wiedzę zastosowaną w praktyce.
Autorefleksja prowadzącego zajęcia

Cele zajęć zostały osiągnięte. Wszyscy uczniowie aktywnie pracowali wykonując zaplanowane zadania, co wskazuje na zrozumienie przez nich realizowanego tematu, a przez to na odpowiedni dobór przez nauczyciela form i metod pracy.

Zapraszam do zapoznania się z plikami zamieszczonymi poniżej artykułu: scenariuszem oraz załącznikami.

Leszek Widz
nauczyciel Zespołu Szkół Energetycznych im. prof. Kazimierza Drewnowskiego w Lublinie

 

Komentarz doradcy metodycznego – obserwatora zajęć

Lekcja przeprowadzona przez Leszka Widza wskazuje, iż indywidualizacja zajęć praktycznych jest możliwa na każdej lekcji przedmiotowej. Stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się, wykorzystanie prezentacji jako wprowadzenia do tematu, stopniowanie trudności w wykonywaniu poszczególnych zadań umożliwia uczniom pracę w indywidualnym tempie oraz osiągnięcie sukcesu po realizacji zadania. Test sprawdzający wiedzę zweryfikował poznane pojęcia, a zbiorcze wyniki testu były doskonałym podsumowaniem lekcji.

Bożena Jarmuł
doradca metodyczny informatyki i informatycznych przedmiotów zawodowych

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony