Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Publikacje pozostałe

Artykuł ,,Być jak rówieśnicy - dziecko z hemofilią w przedszkolu”

Magdalena Ziętek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Mętowie jest autorką artykułu ,,Być jak rówieśnicy - dziecko z hemofilią w przedszkolu”.

Czy zdarzyło Ci się uczyć w przedszkolu dziecko z chorobą przewlekłą?
Czy wiesz, co to jest hemofilia?  Jak pracować z dzieckiem z hemofilią w przedszkolu?

                             

Co to jest hemofilia

Hemofilia to choroba, w której występuje niedobór lub brak jednego z czynników krzepnięcia. Jest to choroba najczęściej dziedziczna, przekazywana z pokolenia na pokolenie. W większości przypadków na hemofilię  chorują chłopcy. Choroba ta jest najczęściej diagnozowana pomiędzy 1 a 2 rokiem życia, kiedy wzrasta aktywność ruchowa dzieci.

Najczęstsze objawy hemofilii

Do najczęstszych objawów hemofilii należą krwawienia do stawów kolanowych oraz skokowych, swoiste krwawienia wewnątrz ciała oraz duże siniaki. U dzieci z hemofilią w większości przypadków niewielkie skaleczenie czy zadrapanie nie stanowi problemu. Nie dochodzi też częściej do zranień, niż u zdrowych rówieśników. Obecnie leczenie osób chorych na hemofilię jest bardzo skuteczne. Kiedy dzieci te mają dostęp do odpowiedniego leczenia, choroba przestaje być dużym wyzwaniem. Dzięki leczeniu i profilaktyce, dzieci z hemofilią mogą prowadzić aktywny tryb życia.

Przedszkole a hemofilia

Dziecko z hemofilią, podobnie jak każde inne dziecko, powinno uczęszczać do przedszkola i w pełni z niego korzystać. Osoby chore na hemofilię w miarę możliwości powinny być traktowane jak ich rówieśnicy a nie  jak ,,istoty ze szkła”. Dzieci te mają takie same potrzeby jak ich zdrowi koledzy, wymagają tylko trochę więcej uwagi. Przy odpowiednim wsparciu nauczycieli i opiekunów powinny cieszyć się dzieciństwem razem ze swoimi rówieśnikami.

 W przypadku dziecka z hemofilią w przedszkolu bardzo ważna jest ścisła współpraca z rodzicami. Pracownik przedszkola ma obowiązek uważnie obserwować dziecko i zwracać uwagę na wszelkie niepokojące objawy. Jednak bardzo ważne jest, aby jego nauczyciele mieli ustalony z rodzicami plan postępowania w przypadku urazu lub krwawienia.

Przykładowy plan postępowania na wypadek krwawienia dziecka:

  • w razie niepokojących nas objawów oraz niewielkich urazów trzeba pamiętać, aby zawsze poinformować rodziców;
  • drobne skaleczenia i niewielkie rany należy zdezynfekować, a następnie założyć opatrunek;
  • poważne urazy takie jak złamania, głębokie rany, urazy głowy, ostre bóle głowy należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe a następnie zawiadomić rodziców;
  • rodzice powinni na początku roku szkolnego udostępnić nauczycielowi kartę informacyjną na temat choroby swojego dziecka, którą można przekazać w nagłym przypadku pracownikom pogotowia ratunkowego.

Nauczycielu! Jesteś najczęściej pierwszą osobą, która może zauważyć i zareagować w przypadku  niepokojących objawów u dziecka z hemofilią takich jak nadmierna senność, zmęczenie, nagłe utykanie dziecka, zbladnięcie, bóle głowy i brzucha, wymioty, krwawienie z jamy ustnej.

Pełny tekst w załączniku.

Opcje strony

do góry