Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Publikacje pozostałe

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Artykuł „Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu”

"Czy zdarzyło Ci się uczyć w przedszkolu dziecko, które określane jest jako nieśmiałe, ciche i zalęknione? Nie rozmawia z nauczycielami i rówieśnikami, natomiast w domu dziecku „nie zamyka się buzia”? Czy to może być coś więcej niż tylko nieśmiałość? To może być sygnał, że dziecko ma mutyzm wybiórczy". Więcej o mutyzmie wybiórczym w artykule Marty Stefańczyk ze Szkoły Podstawowej im. Jan Pawła II w Mętowie.

Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem lękowym, czasami ma podłoże genetyczne. Dziecko rodzi się z predyspozycjami do mutyzmu, a sytuacja stresowa ujawnia objawy. Taką sytuacją stresową jest często pójście dziecka do przedszkola. Dotknięte tym zaburzeniem dziecko nie mówi, kiedy czuje się niepewnie, a mówi w sytuacjach, w których czuje się bezpiecznie. Mówi w domu, w otoczeniu rodziny, w kameralnym towarzystwie i znanym otoczeniu. Nie mówi: w przedszkolu, szkole, w nowym otoczeniu, którego nie zna.

Mutyzm wybiórczy najczęściej pojawia się w wieku przedszkolnym. Wiek od 2 do 5 lat jest bardzo ważnym czasem na rozpoznanie, pomoc psychologiczną, a właściwie terapię. Wówczas jest duża szansa na szybkie wyjście z mutyzmu. Każde dziecko będzie oczywiście robiło postępy w indywidualnym tempie, jednak to, jak ten proces będzie przebiegał, zależy od konkretnego dziecka, rodziny i ich doświadczeń życiowych.

Niepokojące sygnały, jakie mogą świadczyć o mutyzmie

Posyłamy dziecko do przedszkola i odbieramy informacje od wychowawców, że dziecko nie mówi. Mija miesiąc w przedszkolu i dziecko nie mówi nadal. Rozmawia jednak przez cały ten czas z rodzicami oraz w domu.

W mutyzmie niemówienie jest tylko jednym z objawów. Dzieci te mają problem z zabawą, spożywaniem posiłków przy jednym stole z innymi albo nawet w ogóle z jedzeniem i piciem, czy zmianą ubrania. Mogą wstrzymywać potrzeby fizjologiczne. Nie komunikują potrzeb, nie podejmują aktywności fizycznej. Nie lubią zmian. Takie dziecko może swobodnie rozmawiać z rodzicem w drodze do przedszkola, ale gdy przekroczy próg przedszkola to milknie. Prawie każde dziecko z mutyzmem wybiórczym ma też zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej.

Tekst w załączniku

Opcje strony

do góry