Data publikacji: 28.06.2018
Autor: Ewa Borowicz

Przedszkolaki eksperymentują "Razem badamy, naukę odkrywamy"

W Przedszkolu Miejskim nr 5 w Chełmie po raz kolejny odbyły się pokazy eksperymentów w ramach realizacji programu Klubu Młodego Odkrywcy „Mali odkrywcy".

Doświadczenia i eksperymenty w wykonaniu gospodarzy – klubowiczów z Przedszkola Miejskiego Nr 5 – zostały przygotowane z myślą o gościach, którzy zostali zaproszeni do wspólnej zabawy. Spotkanie w przedszkolu odbyło się w ramach współpracy nauczycieli działających w Klubie Kreatywnego Nauczyciela Przedszkola. Imprezę przygotowała Ewa Borowicz.

 

Scenariusz zajęć dla klubowiczów Klubu Młodych Odkrywców z przedszkoli nr 5, 12 i 15 Chełmie

Temat: Razem badamy, naukę odkrywamy.

Przygotowanie i prowadzenie: Ewa Borowicz

Cel ogólny:

Rozwijanie ciekawości i kreatywności dziecka poprzez samodzielne eksperymentowanie, doświadczanie, stawianie pytań i wnioskowanie. 4.13, 4.19

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz wnioskowania w oparciu o przeprowadzone eksperymenty, doświadczenia i zabawy badawcze. 4.13, 4.11
  • Aktywizowanie mowy i myślenia. 3.8, 4.2, 4.5
  • Nabywanie umiejętności obserwowania, wywoływania zaciekawienia różnymi zjawiskami. 4.1, 4.9, 4.13
  • Zwrócenie uwagi na przestrzeganie wcześniej ustalonych zasad postępowania podczas prowadzenia i obserwowania doświadczeń. 2.3, 2.9, 3.8, 3.9
  • Wywoływanie radości i zadowolenia z przeprowadzonych samodzielnie i w grupie obserwacji i eksperymentów. 2.9, 2.11
  • Integrowanie klubowiczów KMO z innych przedszkoli. 3.2

Metody:

  • słowna: rozmowa, wyjaśnienie,
  • poszukująca: samodzielne doświadczenia, zadania otwarte,
  • oglądowa: pokaz doświadczenia,
  • praktycznego działania.

Formy:

  • praca z całą grupą,
  • praca w zespołach,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: 

szklanki, woda, kolorowe kartki, płyn do mycia naczyń, słomki, pudełko elektryczne, piłeczka, szklana butelka, miska, sól, pieprz, talerzyki, balony, szmatka, szklane kulki, plastikowe pudełko, farby, ręczniki papierowe, ordery „Małego naukowca”, kartki.

 

Przebieg spotkania:

1. Powitanie Klubowiczów z PM 12 i 15 okrzykiem:

„Mali Odkrywcy witają Was,
Eksperymenty rozpocząć czas.
Dzisiaj doświadczać, poznawać będziemy,
bo prawa nauki odkryć chcemy.”

2. Prowadząca przedstawia dzieci z klubu „Mali Odkrywcy” i prosi gości o przedstawienie się. Następnie wyjaśnia cel spotkania i przypomina zasady bezpieczeństwa niezbędne podczas przeprowadzania eksperymentów.

3. „Iskierka elektryczna” – zabawa integracyjna. Zaroszenie dzieci przez prowadzącą do zabawy. Wyjaśnienie, że Prąd elektryczny jest to uporządkowany ruch ładunków elektrycznych. Dzieci trzymając się za ręce tworzą obwód elektryczny i przekazują po kole iskierkę, która trafia ponownie do prowadzącej.

4. Zaproszenie gości do udziału w prezentacjach poszczególnych doświadczeń prowadzonych przez klubowiczów z KMO „Mali Odkrywcy” i klubowiczów z PM nr 12. Następnie zachęcanie do samodzielnych prób przeprowadzenia tych doświadczeń przez zaproszonych gości.

 

Proponowane doświadczenia

„Elektryczne pudełko”

Pomoce: tekturowe pudełko zaopatrzone w przewody elektryczne, przewodniki prądu, baterię i świetlówki LED.

PRZEBIEG: Prowadzący eksperyment pokazuje, co jest potrzebne, aby prąd zapalił świetlówki i które elementy pudełka przewodzą prąd elektryczny.

„Kopciuszek”

Pomoce: talerzyki, sól, pieprz mielony, szmatka, balon, słomka.

PRZEBIEG: Na płaski talerz wsypujemy sól i pieprz mielony, następnie sprawdzamy, jak za pomocą słomki, szmatki i balona można oddzielić sól od pieprzu bez dotykania ich. Wyjaśniamy, że pocierając słomkę lub balon szmatką zostaje on naelektryzowany i wytwarza się pole elektrostatyczne, które przyciąga lekkie cząsteczki pieprzu.

„Pływa czy tonie?”

Pomoce: woda, dwie szklanki, kolorowe kartki, płyn do mycia naczyń, słomka.

PRZEBIEG: Do szklanek nalewamy wodę, następnie zgniatamy kartki tworząc dwie kulki papieru. Do jednej ze szklanek wlewamy płyn do mycia naczyń i mieszamy za pomocą słomki. Papierowe kulki delikatnie umieszczamy na powierzchni wody i obserwujemy, że w szklance z czystą wodą papier unosi się na jej powierzchni, zaś w szklance z płynem do naczyń kartka otwiera się i tonie. W pierwszym przypadku cząsteczki wody tworzą napięcie powierzchniowe, co ma związek ze zjawiskiem kohezji, czyli siły przyciągania między cząsteczkami wody. W drugim przypadku napięcie maleje po dodaniu detergentu i papier tonie.

„Piłeczka korek”

Pomoce: szklane butelki, piłeczki do ping-ponga, woda, miska.

PRZEBIEG: Do butelek wlewamy maksymalną ilość wody, następnie na jej powierzchni delikatnie kładziemy piłeczkę i odwracamy butelkę nad miska. Obserwujemy, że piłeczka nie spada i woda nie wylewa się. Cząsteczki wody przyciągają piłeczkę, która zasysa się i nie pozwala wypłynąć wodzie.

„Kulka malarz”

Pomoce: kuleczki szklane, farby, plastikowe pudełko z pokrywką, kartki.

PRZEBIEG: Kartkę umieszczamy w pudełku, następnie maczamy szklane kulki w różnych kolorach farb i delikatnie umieszczamy na kartce, zamykamy pudełko i poruszamy nim. Kulki poruszając się tworzą niepowtarzalne wzory.

 

5. „Kompania klubowiczów KMO” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Powtarzanie przez dzieci szeregu gestów we właściwej kolejności, wykonywanych przez prowadzącą.

6. Zaproszenie gości na słodki poczęstunek, który będzie okazją do podzielenia się wrażeniami ze wspólnego eksperymentowania.

7. Podziękowanie za zabawę oraz postawę godną prawdziwego badacza. Wręczenie pamiątkowych medali „Małego naukowca” dzieciom z nowego klubu działającego w PM nr 15 „Optymistyczni odkrywcy” oraz klubowiczom z PM nr 12 „Tropiciele”.

8. Pożegnanie zaproszonych gości.

 

 

Opracowała: Ewa Borowicz

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry