Data publikacji: 17.06.2021
Autor: Barbara Foryt

Słoneczny Dzień Dziecka

W Dniu Dziecka Klub Młodego Odkrywcy „Pchełki” z Przedszkola Miejskiego Nr 8 w Chełmie uczestniczył w grze terenowej „W poszukiwaniu Słońca”.

Uczestnicy gry mieli okazję do samodzielnego odkrywania i swobodnego eksperymentowania. Uczyli się współpracy w grupie współodpowiedzialności, planowania i weryfikowania swoich działań. Znacznie poszerzyli swoją wiedzę na temat Słońca; próbowali ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi; sprawdzali, czy jest pożyteczne czy groźne? Każdy mały odkrywca rozwijał swoje umiejętności w zakresie kodowania, orientacji przestrzennej oraz odczytywania instrukcji. Jednak najważniejsza była wspólna zabawa, radość z sukcesów i słoneczne uśmiechy.

  • Sloneczny_Dzien_Dziecka_01
    Sloneczny_Dzien_Dziecka_01
  • Sloneczny_Dzien_Dziecka_02
    Sloneczny_Dzien_Dziecka_02
  • Sloneczny_Dzien_Dziecka_03
    Sloneczny_Dzien_Dziecka_03
  • Sloneczny_Dzien_Dziecka_04
    Sloneczny_Dzien_Dziecka_04

„Pchełki” zaczynały swoją grę od odkodowania właściwej koperty z zadaniami. Następnie musiały odszukać ukryte w ogrodzie przedszkolnym słoneczne skrzynie z kolejnymi zadaniami (żółte pudełka). W każdej znajdowała się wskazówka, jak odszukać kolejną skrzynię. W każdej skrzyni znajdowały materiały do wykonania różnych doświadczeń. Odkrywcy budowali kompas, który pozwolił ustalić kierunki świata, odkryli, z jakich barw składa się słoneczne światło oraz puszczali zajączki z lusterek. Bardzo ciekawym zadaniem było sprawdzenie mocy Słońca. „Pchełki” odkryły, że panel słoneczny dostarcza dość mocy małej żarówce, aby świeciła. Badały, jak szybko stopią się kostki lodu i ukażą ukryte skarby. Prowadziły obserwację ogrodu przedszkolnego i dostrzegły, że są w nim miejsca bardziej lub mniej nasłonecznione np. pod drzewami, w cieniu budynku itp. Odkryły, że zależy to od pory dnia. Rano Słońce oświetla inną część ogrodu niż w południe i po południu. Najbardziej słoneczne miejsca w ogrodzie zaznaczyły na specjalnie przygotowanej mapie. Spacer bosymi stopami po słonecznej ścieżce ułożonej z różnych materiałów pomógł małym naukowcom ustalić, co się najbardziej nagrzało oraz jakiego materiału użyć do budowy domu, aby chronił ich przed Słońcem.

Podczas wszystkich zadań „Pchełki” zbierały znaczki-kody, które ułożone w odpowiedniej kolejności pomogły otworzyć ostatnią skrzynię. W tej skrzyni znalazły coś, co daje super moc! Żółte owoce – umyte i gotowe do spożycia. Ponadto wszyscy uczestnicy zostali zaopatrzeni w butelki z wodą do picia, aby nie zabrakło energii do działań. Grę zakończył Taniec Słońca inspirowany rozbłyskami słonecznych promieni oraz wybuchami na Słońcu. Podsumowaniem gry był ogromny „Balon”; na rysunku balona z koszem i balastem wpisano odpowiedzi klubowiczów na postawione pytania.

„Pchełki” ustaliły, że:

  • Słońce ma ogromne znaczenie dla życia na Ziemi. Dzięki promieniom słonecznym zachodzi zjawisko fotosyntezy. Powstaje tlen, który jest niezbędny do życia ludziom, zwierzętom i roślinom.
  • Promienie słoneczne mają wpływ na nasze samopoczucie. Dzięki nim nasz organizm produkuje witaminę D, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
  • Ludzie wykorzystywali energię słońca do suszenia ubrań, żywności. Słońce ogrzewa Ziemię. Za pomocą słońca można rozniecić ogień. Od niedawna wykorzystuje się energię słoneczną do wytwarzania energii elektrycznej za pomocą specjalnych paneli słonecznych i ogniw fotowoltaicznych.

Relację przygotowała Barbara Foryt

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry