Odkrywamy drzewa wokół nas – realizacja projektu badawczego
Kluby Młodych Odkrywców z Chełmskiej sieci KMO w grudniu 2020 r. przystąpiły do udziału w realizacji projektu badawczego „Odkrywamy drzewa wokół nas – uczymy się we współdziałaniu”.
Projekt jest realizowany we współpracy z Centrum Nauki Kopernik i Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Chełmie. Partnerami projektu badawczego są: Urząd Miasta Chełm – Departament Edukacji i Sportu, Kuratorium Oświaty w Lublinie – Delegatura w Chełmie, Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Oddział w Chełmie, Nadleśnictwo Chełm, Lubelskie Parki Krajobrazowe, Muzeum Ziemi Chełmskiej (Dział Przyrody), Centrum Nowoczesnej Edukacji SCHOLAR.
Działania klubowiczów w ramach projektu polegają na prowadzeniu obserwacji przyrody (drzew) z wykorzystywaniem różnych narzędzi badawczych do pomiarów i opisów W trakcie realizacji projektu organizowane są również spotkania i warsztaty online z ekspertami klubowiczami z wyższych etapów edukacyjnych oraz pracownikami instytucji, mające na celu wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą i inspiracjami.
Głównym efektem projektu ma być rozwój Chełmskiej Sieci KMO, zwiększenie możliwości realizacji działań opiekunów i członków KMO oraz udzielenie wsparcia początkującym klubowiczom.
Dzieci z Klubu Młodego Odkrywcy Pchełki z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Chełmie realizację projektu badawczego rozpoczęły do wyjścia do ogrodu przedszkolnego, gdzie wspólnymi siłami liczyły, ile drzew rośnie w naszym ogrodzie. Najważniejsze było to, że było ich aż 27. W tym celu stworzyliśmy mapę, na której zaznaczaliśmy wyniki naszych działań. Każde dziecko, które znalazło drzewo w ogrodzie, przyklejało i zaznaczało na mapie przygotowaną naklejką, za którą był odpowiedzialny nasz asystent „kolega Kuba, który potrafi już czytać”. W czasie zabawy zwracaliśmy również uwagę na wygląd drzew.
Kolejnym krokiem było stworzenie mapy myślowej „Czym dla mnie jest drzewo”?, „Ciekawi mnie …”. Podczas wycieczek oglądaliśmy drzewa znajdujące się na placu przedszkolnym, dzieci dotykały kory drzew. Przedszkolaki sprawdzały grubości drzew i ich wielkość obejmując je. Pchełki sprawdzały wiek drzewa licząc słoje w ściętej wierzbie.
Wśród drzew każdy wybrał swojego przyjaciela – każde dziecko wybrało sobie drzewo, zapoznało się z nim za pomocą dotyku, węchu i wzroku. Przytulały się, obejmowały, wąchały korę, przyglądały się gałązkom i pąkom. Zwracały uwagę na barwy, odszukiwały takich samych kolorów na własnym ubraniu. Wypowiadały się. Do obserwacji wykorzystały lupę.
Młodsze Pchełki zainspirowały się obserwacjami starszych kolegów i też słuchały „Co mówi moje drzewo? – każde dziecko zapoznało się z drzewem za pomocą słuchu. Przykładało do pnia najpierw ucho, a potem rolkę po papierze toaletowym. Pani Agatka zainspirowała małych badaczy, aby po obserwacji nadać własne imię drzewu, opowiedzieć o swoim drzewie, narysować jego portret.
Relację przygotowały Bożena Komenda i Agata Szykuła