„Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej, czyli jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy
Temat śmierci to temat tabu w rozmowach z dziećmi, trudny i rzadko poruszany. Wywołuje całą gamę emocji.
Jednak życie nie jest takie różowe, beztroskie i niekiedy zaskakuje przykrymi zdarzeniami, które wywracają dotychczasowy świat dziecka do góry nogami. Być może wiek wczesnoszkolny to czas, by na takie trudne tematy rozmawiać nie tylko w obliczu straty bliskiej osoby, ale też z perspektywy dobrego przyjaciela, który w tej sytuacji będzie oparciem dla kolegi, koleżanki, którzy muszą zmierzyć się z trudną życiowo sytuacją.
Książka Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka w parku” w sposób delikatny i prosty przeprowadza dziecko przez temat utraty najbliższej osoby – taty. Główna bohaterka chowa głęboko swoje smutki i tęsknotę za nim, wraca do miejsc, z którymi łączą się bolesne wspomnienia. Powoli zaczyna zauważać, że w każdym z nich została cząstka ukochanego taty, co dodaje jej siły i otuchy. Spotyka kolegę, niepozbawionego własnych problemów, którego powoli obdarza zaufaniem. Z czasem okazuje się, że wspólna przyjaźń pomaga przetrwać trudny czas, żyć w miarę normalnie, a nawet staje się wsparciem dla mamy, także przeżywającej na swój sposób utratę męża.
Pozycja wpisana na listę proponowanych lektur do wspólnego i indywidualnego czytania w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej zyskuje ogromne uznanie wśród młodych czytelników. Nauczyciele zaś dostrzegają w niej walory, które znacząco wzbogacają sferę emocjonalno-społeczną dziecka. Jest to książka, obok której nie można przejść obojętnie, powinna zatem zaznaczyć obecność w tematyce zajęć zintegrowanych.
Polecamy test znajomości lektury opracowany w ramach sieci współpracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej jako jedną z pomocy dydaktycznych do pracy z ksiażką.