Zabawy z figurami geometrycznymi w przedszkolu
Zaplanowałam i zrealizowałam zajęcia w grupie przedszkolnej 6-latków w zakresie edukacji matematycznej. Celem zajęć było rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalenie nazw i wyglądu podstawowych figur geometrycznych oraz rozwijanie kreatywności.
Zajęcia łączyły w sobie różnorodne formy aktywności. Poprzez udział w zabawach przedszkolaki utrwaliły pojęcia i umiejętności matematyczne. Miały też okazję do treningu twórczości.
Poniżej przedstawiam scenariusz zajęć i zachęcam do skorzystania z moich pomysłów.
Scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich
Prowadząca: mgr Renata Surmacz
Grupa wiekowa: 6-latki
Liczba dzieci: 22
Czas trwania: 30 min.
Temat zajęć: Zabawy z figurami geometrycznymi.
Cele ogólne:
- Rozwijanie intuicji geometrycznej.
- Utrwalanie nazw i wyglądu podstawowych figur geometrycznych.
- Rozwijanie kreatywności.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- uważnie słucha czytanego wiersza,
- formułuje wypowiedzi na podany temat,
- rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt,
- klasyfikuje figury ze względu na kształt, kolor i wielkość,
- uczestniczy zgodnie z zasadami w zabawie ruchowej,
- wykonuje pracę plastyczną według własnej inwencji twórczej.
- bierze udział w zabawie relaksacyjnej.
Treści z Podstawy Programowej:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I/5, I/6
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II/8
- Społeczny obszar rozwoju dziecka: III/5, III/8, III/9
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV/5, IV/6, IV/11, IV/12
Metody pracy:
- czynne (metoda kierowania własną aktywnością dziecka, metoda zadań stawianych do wykonania, metoda ćwiczeń, metoda samodzielnych doświadczeń dziecka),
- percepcyjne (pokaz sylwet figur geometrycznych, pokaz prac plastycznych),
- słowne (rozmowa, zapoznanie z wierszem, objaśnienia),
- metody twórcze.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: wiersz pt. „Ukryte figury” K. Gawlik, modele figur geometrycznych: koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta; emblematy figur do klasyfikacji (po jednej dla każdego dziecka), karty pracy, kredki.
Przebieg zajęć
1. „Gdzie ukrywają się figury?” – utrwalenie nazw i wyglądu figur geometrycznych.
Nauczyciel czyta wiersz „Ukryte figury”, a zadaniem dzieci jest zapamiętanie jak najwięcej przykładów na temat ukrytych figur. Po wysłuchaniu utworu nauczyciel prezentuje sylwety figur i prosi, aby dzieci wymieniły jak najwięcej przykładów z wiersza.
2. Zabawa dydaktyczna „Jaką jestem figurą?”
Dzieci otrzymują emblematy z figurami w różnych kolorach i rozmiarach, po czym przyklejają je na koszulkach. Siedzą w kręgu i przedstawiają się innym, określając wielkość, kolor i kształt figury, zgodnie ze swoją wizytówką, np. „Jestem czerwonym, dużym kwadratem”.
3. Zabawa ruchowa „Gimnastyka figurowa”.
Dzieci stoją w kole, na koszulkach mają nadal przyklejone emblematy z figurami.
Do środka koła wchodzą dzieci z odpowiednią figurą, zgodnie z regułą ustaloną przez nauczyciela. Następnie wykonują określone ćwiczenia gimnastyczne np. przysiady, pajacyki. Nauczyciel za każdym razem zmienia regułę, np.:
N: Uwaga, zapraszam do środka: małe trójkąty; wszystkie czerwone figury; wszystkie duże figury; małe prostokąty, itd.
4. „Zabawne figurzaki” – twórcze przekształcanie.
Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowaną na środku wybraną figurą oraz kredki. Zadaniem dzieci jest przekształcenie danej figury według własnego pomysłu. Na koniec dzieci prezentują „figurzaki”. Chętne przedszkolaki mogą nadawać im imiona, które powinny ukrywać nazwę figury geometrycznej.
5. Relaksacja – masażyk.
Dzieci siedzą w kole odwrócone plecami w jedną stronę i rysują na plecach kolegów kształt figury zaproponowanej przez nauczyciela.
6. Podsumowanie zajęć i ewaluacja.
Dzieci siedzą w kole. Zadanie polega na dokończeniu przez każde kolejne dziecko następującego zdania: „Na zajęciach najbardziej podobało mi się …..”.