Matematyka wokół nas – propozycja projektu edukacyjnego dla uczniów klas młodszych
Projekt edukacyjny „Matematyka wokół nas” powstał w ramach sieci współpracy i samokształcenia LSCDN Oddział w Chełmie.
Matematyka to dziedzina, która od najmłodszych lat pasjonuje wiele dzieci. Jednak wraz z kolejnymi etapami kariery szkolnej procent uczniów osiągających wysokie wyniki z tego przedmiotu bądź wykazujących uzdolnienia w tym kierunku drastycznie spada. Wyniki egzaminów ósmoklasistów nie pozwalają nauczycielom na bezrefleksyjną realizację zagadnień matematycznych na lekcjach szkolnych.
Projekt edukacyjny „Matematyka wokół nas”, którego autorami są nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, jest efektem poszukiwań i dojrzałego podejścia do wczesnej edukacji matematycznej. Jego adresatem są uczniowie klas I-III oraz pracujący z nimi nauczyciele.
Nadrzędnym celem projektu jest podjęcie ukierunkowanych działań służących kształtowaniu kompetencji matematycznych uczniów klas młodszych oraz ukazanie matematyki jako nauki mającej praktyczne wykorzystanie w życiu codziennym. Realizacja projektu powinna wspierać kształtowanie jednej z najważniejszych umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej – „sprawnego wykorzystywania narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego”.
Wdrażanie projektu rozpoczęło się w lutym 2020, jednak jego realizacja w pełnym wymiarze została przerwana przez pandemię koronawirusa Covid-19. Zgodnie z sugestiami nauczycieli zostanie wznowiona w nowym roku szkolnym. Ważnym aspektem projektu jest wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wymianę doświadczeń, prezentację różnych rozwiązań metodycznych i organizacyjnych przez realizatorów projektu podczas Forum Wymiany Doświadczeń. Tymczasem prezentujemy opracowany program, jako przykład aktywnej edukacji matematycznej, przyjaznej uczniom, którą w podobnych warunkach można realizować w dowolnym czasie w zależności od potrzeb.