Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój szkoły
Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Pragnę podzielić się moimi refleksjami ze współpracy z instytucjami zewnętrznymi, które wspierały rozwój i zainteresowania moich uczniów.
Pośród wielu różnych instytucji, z którymi nawiązałam kontakt, najbardziej utkwiła mi w pamięci dwuletnia współpraca z Filią 36 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie na Felinie. Dzięki pani Agnieszce Świstowskiej-Huszaluk – pracownikowi biblioteki, a zarazem mamie jednego z moich uczniów – nawiązałam kontakt z tą instytucją.
Ze względu na złe warunki lokalowe związane z przebudową, z jaką borykała się wówczas nasza szkoła, skorzystaliśmy z zaproszenia do udziału w projekcie Przyjechał teatr. Projekt był bardzo rozbudowany, dzięki czemu mogli z niego skorzystać uczniowie kilku klas szkoły w Kalinówce. W kameralnej atmosferze i bliskim kontakcie z aktorami dzieci klas I-III i IV-VI uczestniczyły w kilku przedstawieniach:
Teatr cieni prowadzony przez Teatrzyk-raz-dwa-trzyk – nieformalną grupę artystyczną założoną z inicjatywy pani Agnieszki Kontny. W czasie warsztatów dzieci poznały różnorodne techniki teatru lalek: teatr cieni, kukiełki, pacynki, marionetki. W warsztatach uczestnicy wykorzystali techniki improwizacji, dramy i zabaw.
Warsztaty plastyczno-teatralne Gdzie jest czerwony kapturek prowadzone były przez pana Bogusława Byrskiego – aktora Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Autor w niebanalny sposób zaczarował swoją opowieścią młodych widzów.
Spektakl teatralny Dobry las Teatru Gry i ludzie dzieci obejrzały w trakcie kolejnej wizyty w bibliotece. Tematyka przedstawienia dotyczyła ekologii i przyjaźni.
Podsumowaniem projektu było uczestniczenie w warsztatach Lalki Pacynki, prowadzonych przez Daniela Arbaczewskiego. Każdy z uczestników trakcie zajęć wykonał kilka różnych lalek pacynek. Było to olbrzymie przedsięwzięcie ze strony biblioteki.
Dni Książki Popularnonaukowej organizowane również przez bibliotekę na Felinie zaowocowały magicznymi warsztatami naukowymi (fizyczno-chemicznymi), prowadzonymi przez pana Roberta Jagłę z firmy Genimus.
Jak przystało na wiernych czytelników uczniowie klasy IIIa uczestniczyli w lekcji bibliotecznej Budowa książki prowadzonej przez panią Agnieszkę Świstowską-Huszaluk. Mieli możliwość zwiedzenia czytelni, biblioteki i przejrzenia księgozbioru biblioteki dziecięcej.
Nie obyło się bez spotkania z autorem panem Pawłem Wakułą, autorem historycznych książek dla dzieci, który w sposób humorystyczny przedstawił historię królowej Jadwigi. Bezpośredni kontakt z twórcą dał możliwość uzyskania dedykacji i autografu w książkach jego autorstwa. Tematyka historyczna obejmowała również lekcję biblioteczną Poczet królów polskich. Podczas lekcji dzieci rozwiązywały wiele zagadek i rebusów związanych z kolejnymi władcami Polski.
Biblioteka współpracowała z Oddziałem Przyrodniczym Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym. Efektem tej współpracy były prelekcja i warsztaty Ptaki Dziuplaki. W trakcie zajęć uczniowie w grupach budowali budki lęgowe dla ptaków, które zawiesili w pobliżu swoich domów. Budujemy domki dla trzmiela i biedronki to prelekcja o pożytecznych owadach, po której uczniowie wykonali z trzciny domki dla owadów.
Efektem współpracy dla dzieci było poszerzenie zasobu wiedzy dotyczącej literatury, książki, teatru, historii, przybliżenie im literatury dziecięcej i zachęcenie do sięgania po książki. Dzieci poznały wiele ciekawych zawodów związanych z książkami i teatrem. Rozwinęły empatię. Dostrzegły owady jako ważną część naszego ekosystemu. Podczas warsztatów dzieci uczyły się zachowań prospołecznych oraz umiejętności pracy w grupie.
Odczuwam dużą satysfakcję z możliwości współpracy z pracownikami biblioteki. Dzięki podjętym działaniom powiększono ofertę edukacyjną szkoły. Uczniowie uczestniczący w warsztatach nadal chętnie biorą udział – już indywidualnie – w wydarzeniach organizowanych przez bibliotekę na Felinie. Ogromna różnorodność działań podejmowanych przez bibliotekę ma wpływ na promowanie czytelnictwa.