Kodowanie na dywanie – bajkowe, wiosenne
W Przedszkolu Miejskim Nr 8 w Chełmie odbyły się zajęcia otwarte dla przedszkolaków i ich rodziców, których celem było wprowadzenie w naukę kodowania.
Czy nauka programowania ma sens w przypadku przedszkolaków? Tak, bo esencją tej sztuki jest logiczne myślenie, znajomość podstawowych pojęć matematycznych i zdolność koncentracji. W naszym przedszkolu zagościły na dobre nowe pojęcia: kodowanie, wstęp do programowania. Wniosek? Technologia cyfrowa zaliczona została do stałych komponentów edukacji.
Czy chcemy, czy nie, wszyscy żyjemy w świecie pełnym kodów. Na przykład litery to kody językowe, cyfry – kody liczbowe, a nuty pozwalają kodować dźwięki. W naszym przedszkolu już od najmłodszych Skrzatów, Pyzusi, Odkrywców, a skończywszy na Artystach, bawimy się w kodowanie, a sprzymierzeńców mamy wśród rodziców. Każda grupa zaprosiła swoich najbliższych na zajęcia „Kodowanie na dywanie”.
Kodowanie nie różni się zasadniczo od budowania z klocków. Z powodzeniem uczyliśmy się tej sztuki, układając na kolorowej macie kartoniki z obrazkami. Zabawy wykorzystujące kolorowe plastikowe kubeczki stanowiły dla przedszkolaków i rodziców nieograniczone źródło radości i kreatywności. Dzieci mogły się bawić kubeczkami samodzielnie albo w grupach. Mogły układać je na płaszczyźnie lub według wzoru (kodu) zaproponowanego przez nauczycielkę, albo realizować własne pomysły. Mogły z kubeczków tworzyć sekwencje rytmicznie powtarzających się kolorów (płaskie lub przestrzenne) albo wznosić konstrukcje, odwzorowując przykład „budowli” wykonanej przez nauczycielkę lub kolegów.
Zabawy z kodowaniem są pełne radości: otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu już kilkulatkowie rozwijają się społecznie.
Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu, pozwala im polubić kodowanie, traktować zabawy z nim jako naturalną część edukacji i wychowania. Dla efektywnej realizacji procesu wychowawczego bardzo ważną cechę zabaw z elementami kodowania stanowi fakt, że trudności, które mogą pojawić się w ich trakcie, są przez dzieci traktowane raczej jako wyzwania, a nie jako problemy czy bariery.
W trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań (jednego lub wielu), przez co wzrasta ich poczucie własnej wartości. Czują się zauważone i docenione, co w konsekwencji przyspiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności.
Powyższe propozycje zabaw wykorzystujących elementy kodowania warto potraktować jako pierwszy krok w wielkiej, pełnej przygód i radości podróży przedszkolaków. Dla nich kodowanie równa się świetna zabawa, dlatego bawmy się z nimi w ten sposób jak najczęściej!
Zapraszamy do zapoznania się ze scenariuszem zajęć z kodowania.
Ponadto z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych chciałyśmy zaprezentować scenariusz zajęć na temat Wielkanocy.