Wychowanie, profilaktyka i opieka
-
Data publikacji: 30.06.2022Autor: Lidia Golba, Iwona Kowalewska
Interwizja i autosuperwizja jako narzędzia budowania dobrostanu nauczyciela
Do najczęściej wymienianych kompetencji nauczycielskich zaliczamy posiadaną wiedzę, umiejętność jej przekazywania, ale także umiejętność budowania relacji i pracę nad sobą. A praca nad sobą to umiejętność regenerowania się, dbania o swój komfort, przywracania równowagi. Bez zaopiekowania się sobą jako nauczycielem narażeni jesteśmy na wypalenie zawodowe. W związku z tym pojawia się coraz bardziej widoczne i słyszalne zapotrzebowanie na profilaktykę przeciwdziałającą wypaleniu zawodowemu wynikającemu z eksploatacji własnych zasobów wewnętrznych nauczyciela. Należy przy tym pamiętać, zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, że zdrowie to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby. A wypalenie zawodowe zwykle dotyczy obszaru wyczerpania, relacji z ludźmi i oceny własnych kompetencji i dokonań, i zanim stanie się „chorobą”, daje wiele sygnałów, które, gdy są wcześnie dostrzeżone, można „wyleczyć”.
-
Data publikacji: 30.05.2022Autor: Iwona Kowalewska, Lidia Golba
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w praktyce szkolnej
Jeśli coś działa – rób tego więcej.
Jeśli coś nie działa – nie rób tego, rób coś innego.
Jeśli coś się nie zepsuło – nie naprawiaj tego.
Tak brzmią założenia podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach, które stworzyli na początku lat 80-tych XX wieku w Stanach Zjednoczonych Insoo Kim Berg i Steve de Shazer.
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach obecnie święci triumf popularności w różnych obszarach pracy z drugim człowiekiem, w tym także w obszarze szkolnym jako edukacja skoncentrowana na rozwiązaniach.
Co zatem oznacza edukacja skoncentrowana na rozwiązaniach? Jak wygląda w praktyce szkolnej? Jakie daje możliwości? Do czego można ją wykorzystać? -
Data publikacji: 04.05.2020Autor: Iwona Kowalewska, Lidia Golba
Zrób to sam – jak wykorzystać znane narzędzia w nowy sposób?
Pomysły na wykorzystanie różnych narzędzi do pracy z uczniem i grupą.
-
Data publikacji: 27.09.2019Autor: Anna Radziwiłko
Standardy profilaktyki w szkole
25 września 2019 odbyła się konferencja zorganizowana przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako odpowiedź na priorytety MEN kierowane do szkół i placówek oświatowych.
-
Data publikacji: 05.03.2015Autor: Beata Rybczyńska
Program profilaktyczny z elementami biblioterapii i arteterapii
Ze względu na obserwowane zachowania dzieci, dużą liczbę sytuacji konfliktowych, trudności w radzeniu sobie z przykrymi emocjami, narastającym zjawiskiem uzależnień behawioralnych (od telefonu, portali społecznościowych, gier) zdecydowałam się wykorzystać dwie techniki terapeutyczne stosowane w psychologii i terapii uzależnień: biblioterapię, a dokładniej jej odmianę skierowaną właśnie do młodszych dzieci – bajkoterapię oraz arteterapię.
-
Data publikacji: 09.02.2015Autor: Jadwiga Borkowicz
Budowanie prawidłowych relacji rodzice – dziecko, rodzice – szkoła
Działalność rodziców w polskim systemie oświaty regulują akty prawne Rzeczpospolitej Polskiej oraz dokumenty międzynarodowe: Konstytucja Rzeczpospolitej, Ustawa o Systemie Oświaty, Konwencja o prawach dziecka, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców, Konkordat miedzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską.
-
Data publikacji: 26.01.2015Autor: Małgorzata Sagan
Wychowanie ku prawdzie
Najważniejszy dla współczesnej kultury dyskurs na temat wychowania i nauczania ciągle pozostaje w cieniu nagłaśnianych przez media sporów o rzeczy raczej drugoplanowe, choć niewątpliwie ważne w doraźnym funkcjonowaniu szkół. Dyskurs ten toczy się wokół sposobów osiągania zasadniczego celu, jakim jest ukształtowanie osobowości ucznia – umocowanie go w określonym systemie wartości, norm moralnych, wzorców, obyczajów.
-
Data publikacji: 22.12.2014Autor: Jadwiga Borkowicz
Uwarunkowania etyczne zawodu nauczyciela
Za Stefanem Pikusem z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku "etyka nauczycielska, to teoria moralności nauczycielskiej". Definiując etykę nauczycielską możemy powiedzieć, że jest to "zespół norm i dyrektyw, wynikających z tradycji zawodu, ducha kultury narodowej, z podstawowych wskazań etycznych przyjętych w danym społeczeństwie, a zastosowanych do wykonywania danego zawodu".
-
Data publikacji: 12.11.2014Autor: Bogdan Leszczuk
Postawa miłości w powołaniu nauczyciela
Szczególnie ważnymi wartościami w zawodzie nauczyciela są: miłość, sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność, profesjonalizm i patriotyzm. I chociaż brzmią dzisiaj nieco inaczej, nadal są aktualne i niezbędne w pracy nauczyciela.
-
Data publikacji: 31.10.2014Autor: Barbara Kostrobała
"Od smutku do nadziei – pomoc uczniom w depresji" - materiały pokonferencyjne
Dnia 27.10.2014 w LSCDN w Lublinie odbyła się konferencja "Od smutku do nadziei – pomoc uczniom w depresji", której organizatorem było LSCDN, a partnerami: Centrum Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodek Profilaktyki Środowiskowej w Lublinie.