Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Urszula Rzekęć-Kołacz, Bożena Jarmuł

Zasady racjonalnego odżywiania się – lekcja biologii z wykorzystaniem TIK

W codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej ważne jest, aby w ciekawy i przystępny sposób przedstawić uczniom tematykę i cel lekcji. Obecny rozwój TIK pozwala na wykorzystanie nowych urządzeń i aplikacji. Niewątpliwie urządzeniem wpływającym na aktywizację uczniów podczas lekcji jest tablica interaktywna, na której w interesujący sposób można zaprezentować zarówno nowe treści, jak i ćwiczenia praktycznie wykorzystujące wiedzę i umiejętności uczniów. Do przygotowania materiałów edukacyjnych bardzo dobrze nadają się m.in. aplikacje dostępne na platformie Canva, umożliwiające tworzenie różnego rodzaju materiałów wizualnych, prezentacji, infografik, które można wykorzystać w edukacji biologicznej dla uczniów z niepełnosprawnościami.

Nikogo nie trzeba przekonywać, iż wykorzystanie tablic multimedialnych oraz dostępnych narzędzi informatycznych pozwala na prowadzenie atrakcyjnycych lekcji. Uczniów ciekawią nowe możliwości, jakie niosą ze sobą narzędzia TIK, a zastosowanie technologii powoduje, że uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę, są bardziej zainteresowani lekcją, dłuższy czas potrafią skupić uwagę na omawianych treściach. Takie efekty są zauważalne szczególnie w pracy z uczniami z orzeczoną niepełnosprawnością. Możliwości połączenia tablicy interaktywnej z innymi aplikacjami pobudzają kreatywność nie tylko nauczyciela, ale również uczniów. Umożliwiają dostosowanie przedstawianych treści lekcji w sposób bardziej zrozumiały, aktywizują uczniów w trakcje jej trwania. Każdy chce mieć możliwość pisania na tablicy i uzupełniania ćwiczeń w sposób interaktywny.

Z tablicy interaktywnej i możliwości przygotowania materiałów prezentacyjnych w Canvie można skorzystać m.in. przygotowując lekcję biologii dotyczącą zasad racjonalnego odżywiania się z omówieniem czynników, jakie mają na to wpływ, podstawowymi chorobami i zaburzeniami związanymi z nieracjonalnym odżywianiem się i profilaktyką oraz omówieniem charakterystycznych terminów związanych ze zdrowym odżywianiem takich jak: BMI czy bilans energetyczny.

W sposób obrazowy zilustrowane takie pojęcia jak: dieta, zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe, bilans energetyczny, piramida zdrowego żywienia, przyczyny i skutki otyłości, umożliwiają lepsze zrozumienie omawianych zagadnień. Korzystając z prezentowanego na tablicy wzoru, uczniowie mogą obliczyć swoje BMI, aby zastanowić się nad podjęciem odpowiednich działań związanych z odżywianiem.

Kolejnym etapem zajęć jest ewaluacja przekazanej wiedzy, którą można przeprowadzić np. wykorzystując aplikację Kahoot. Aplikacja ta w praktyce szkolnej sprawdziła się w pracy z uczniami z niepełnosprawnością i można ją zastosować podczas podsumowania danej partii materiału. Po zajęciach uczniowie mogą wielokrotnie wracać do quizu i tym samym sprawdzać poziom zapamiętywanych informacji.

Autorefleksja

Założone przeze mnie cele lekcji zostały zrealizowane, na co, w optymalny sposób, wpłynęło wykorzystanie tablicy interaktywnej w połączeniu z aplikacjami przygotowanymi w Canvie i programem Excel umożliwiającym obliczenie BMI. Wykorzystanie na lekcji tablicy interaktywnej uatrakcyjniło proces dydaktyczny, uczniowie byli bardziej skupieni i zaangażowani w realizację omawianych zagadnień. Przeprowadzony na zakończenie zajęć quiz w aplikacji Kahoot potwierdził skuteczność wybranej metody realizacji lekcji i potwierdził, że zakładane cele zostały osiągnięte.

Moim zdaniem, tablica interaktywna niesie ze sobą wiele możliwości zastosowania w zakresie nauczania biologii, anatomii z fizjologią – zarówno w liceum ogólnokształcącym, jak i w technikum. Pisanie haseł bezpośrednio na wyświetlanej prezentacji, powiększanie dowolnej części prezentacji, przesuwanie slajdów oraz wykorzystanie jednocześnie innych aplikacji w czasie jednej lekcji uatrakcyjnia zajęcia i aktywizuje uczniów. Dzięki temu poprawia się zrozumienie tematu, i tym samym – skuteczność nauczania. Sama obsługa tablicy jest intuicyjna zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć i materiałami interaktywnymi.

Urszula Rzekęć-Kołacz
XVII Liceum Ogólnokształcące Specjalne dla Uczniów Niewidomych i Słabo Widzących, Niesłyszących, Słabo Słyszących, z Niepełnosprawnością Ruchową, w tym z Afazją, z Autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera oraz z Niepełnosprawnościami Sprzężonymi w Lublinie
Komentarz obserwatorów

Lekcja otwarta z wykorzystaniem narzędzi TIK została przeprowadzona przez Panią Urszulę Rzekęć-Kołacz w sposób ciekawy i kreatywny, zgodny ze wszystkimi wymogami metodycznymi. Użycie różnorodnych narzędzi TIK mocno zainteresowało uczniów. Uczniowie zarówno uczestniczący w lekcji w sali lekcyjnej, jak i uczennica uczestnicząca zdalnie z zastosowaniem aplikacji MS Teams, podczas lekcji byli zaangażowani, chętnie współpracowali, wykazywali się aktywnością i kreatywnością. Metody pracy zastosowane przez nauczyciela były optymalnie dobrane. Cele lekcji zostały zrealizowane.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry