Data publikacji: 16.05.2024
Autor: Roman Denisiuk, Barbara Turska

Upadek i odbudowa państwa pierwszych Piastów – lekcja historii z wykorzystaniem TIK

Kto powiedział, ze historia musi być nudna? Chyba ten, komu lekcje kojarzą się tylko ze żmudną nauką dat i wydarzeń. Tymczasem dzięki narzędziom TIK wydarzenia historyczne można poznać w znacznie ciekawszy sposób.

Nudne wykłady czy nieciekawe zajęcia powinny już dawno odejść do lamusa. Żyjemy w czasach, gdy dzieci mają coraz większy problem z koncentracją, dlatego też lekcje powinny być prowadzone w sposób atrakcyjny oraz wciągający. Aby nauka była efektywna, należy angażować w nią nie tylko umysł, ale również emocje, ponieważ to, co poznamy w towarzystwie emocji, na dłużej zapisze się w naszej pamięci. Jeżeli na zajęciach wykorzystamy narzędzia TIK, to poprzez obraz oraz dźwięk zaangażujemy uczniów w prowadzoną lekcję. Uczeń dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnej może zobaczyć, co działo się w przeszłości. Historia przedstawiona w postaci: pokazu slajdów, projekcji filmu czy też gier interaktywnych, zainteresuje uczniów o wiele bardziej niż wykład prowadzony przez nauczyciela.

Autorefleksja

Lekcję dotyczącą kryzysu monarchii wczesnopiastowskiej przeprowadziłem w klasie 5 szkoły podstawowej. Do omówienia tematu wykorzystałem film (animację) z kanału YouTube, przedstawiający omawiany okres historyczny oraz przygotowaną przeze mnie prezentację multimedialną. Pod koniec zajęć przeprowadziłem ćwiczenie interaktywne z platformy Wordwall.net, które pozwoliło podsumować oraz uporządkować fakty historyczne poznane na lekcji. Przeprowadzone zajęcia zrealizowały wszystkie założone przeze mnie cele.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji oraz załącznikiem zamieszczonym poniżej artykułu.

Roman Denisiuk
nauczyciel historii oraz wiedzy o społeczeństwie w Szkole Podstawowej nr 14 im. T. Kościuszki w Lublinie
Komentarz obserwatora zajęć

Lekcja przeprowadzona w sposób rzeczowy i interesujący. Temat, najważniejsze fakty i informacje zostały przekazane dzieciom w sposób ciekawy i przystępny. Uczniowie byli zainteresowani, aktywnie uczestniczyli w lekcji chętnie odpowiadając na pytania oraz wykonując zadane im ćwiczenia.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry