Data publikacji: 31.05.2023
Autor: Agnieszka Potrzyszcz-Ceglarska, Bożena Jarmuł

Ogólna, iloczynowa a może kanoniczna – postać funkcji kwadratowej

Matematyka jest jedną z ważniejszych podstaw rozwoju młodego człowieka. Dziedzina ta nie jest jednak łatwa. W procesie rozumienia zagadnień matematycznych pomaga ich wizualizacja, którą umożliwia zastosowanie technik informacyjno-komunikacyjnych.

Nauka matematyki zawsze stanowi duże wyzwanie zarówno dla uczniów jak i dla nauczyciela. Nigdy nie wiadomo, kiedy uczeń zrozumie omawiane zagadnienie. Część uczniów już w trakcie prezentowania nowego materiału jest w stanie prześwietlić intelektualnie daną tematykę. Inni potrzebują do tego celu wielu ćwiczeń i powtórzeń. Zastosowanie narzędzi TIK w trakcie lekcji matematyki ułatwia proces przyswajania wiedzy, a w niektórych przypadkach jest włącznikiem komiksowej żaróweczki pt. „Rozumiem”.

Funkcja kwadratowa, różne postacie zapisu tej funkcji, jej własności i wykresy to zagadnienia matematyki, z którymi uczniowie zapoznają się w szkole ponadpodstawowej. Oprócz tego, że zadania związane z funkcją kwadratową często występują na egzaminie maturalnym, rozwiązywanie tego typu zadań wpływa na doskonalenie umiejętności myślenia matematycznego, rozwijania wyobraźni, wnioskowania, spostrzegawczości.

Autorefleksja

Według mojej oceny podczas lekcji osiągnięto zakładany cel, tzn. skutecznie powtórzono i utrwalono materiał dotyczących różnych form zapisu funkcji kwadratowych. Uczniowie postrzegali zastosowanie na lekcji matematyki technologii informacyjno-komunikacyjnej jako formę zdecydowanie bardziej atrakcyjną niż tradycyjna praca z podręcznikiem i zeszytem.

Użycie aplikacji Learningapps.org w sposób szybki i skuteczny pozwoliło powtórzyć i utrwalić zagadnienia związane z własnościami funkcji kwadratowej. Uczniowie chętnie włączyli się do pracy i przy asyście nauczyciela prawidłowo wskazali odpowiednie postacie funkcji kwadratowej określając własności tych funkcji.

Multimedialna forma prezentacji zagadnień matematycznych jest doskonałą metodą uczenia, powtarzania i utrwalania wiedzy matematycznej. Wspólna praca z wykorzystaniem aplikacji multimedialnych nie zwolniła uczniów od pracy indywidualnej. Powtórzone zagadnienia zastosowali pracując indywidualnie, pisemnie rozwiązując zadania i prezentując rozwiązania na forum grupy.

Komentarz obserwatorów zajęć

Obserwatorzy pozytywnie ocenili zastosowany na lekcji sposób prezentacji zagadnień i ich utrwalenia. Podkreślano, że lekcja dobrze łączy tradycyjne środki przekazywania wiadomości z danej dziedziny z nowoczesną technologią, która obecnie jest kluczowa do pogłębiania wiedzy uczniów. Wykorzystanie narzędzi TIK okazało się dobrym pomysłem na lekcję matematyki. Uczniowie byli zaangażowani w pracę grupową, ale także sprawnie rozwiązywali indywidualne zadania.

Agnieszka Potrzyszcz-Ceglarska,
nauczycielka Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie im. Tadeusza Kościuszki w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry