TIK – narzędzia dla ucznia i nauczyciela
Nauczyciele coraz częściej sięgają po narzędzia TIK i wykorzystują je na lekcjach. Korzystanie z narzędzi sprawia, że chcemy lepiej je poznać i wykorzystywać wszystkie możliwości. Często podczas korzystania z narzędzi uczniowie proponują (podpowiadają) rozwiązania. Uczymy się wszyscy.
Tablica interaktywna i jej oprogramowanie, monitor interaktywny to narzędzia skuteczne i atrakcyjne dla uczniów. Dzięki niemu są bardziej skupieni i zaangażowani w pracę, lepiej rozumieją materiał. Próbują lepiej poznać możliwości tablicy i wykorzystać je efektywnie na lekcji.
Multibooki – ich zaletą jest możliwość wyświetlenia treści podręcznika oraz wykorzystania animacji i ćwiczeń interaktywnych.
YouTube – w tym serwisie można oglądać filmy lub ich fragmenty związane z tematem lekcji, ożywiają one i uatrakcyjniają lekcje.
Wikipedia, słowniki dają szybki dostęp do wiedzy encyklopedycznej, wykorzystywane są zarówno na lekcjach, jak i w domu.
Aplikacje do prezentacji multimedialnych to programy do tworzenia atrakcyjnych prezentacji, np. Genially, Prezi, które przybliżają prezentowany temat, dzięki aktywnemu uczestnictwu zdobyta wiedza jest trwalsza. Uczniowie chętnie samodzielnie wykonują prezentacje w ramach projektu lub jako wybrane elementy lekcji.
Aplikacje do sprawdzania i utrwalania wiedzy to narzędzia do tworzenia quizów, testów, gier. Są one dobrym pomysłem do dzielenia się wiedzą i samodzielnego przygotowania się uczniów do zajęć.
Autorefleksja
To tylko kilka narzędzi, wpisując w wyszukiwarkę słowa „narzędzia TIK” otrzymujemy dużo propozycji. Używanie ich w świecie ucznia stało się codziennością, a nauczyciel ma być dobrym przewodnikiem w cyfrowym świecie.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie 4 „Jak usprawnić mnożenie pisemne”, przeprowadzonej w dniu 15, 16 grudnia 2022 r., i zawarte w nim zadania zyskały sympatię, zachęciły dzieci do współpracy i wykonywania ćwiczeń w domu. Oprócz tego uczniowie korzystają z tych portali na innych zajęciach.
Komentarz obserwatorów
Zadania na portalu „Matematyczne zoo” wzbudziły zainteresowanie wśród uczniów, a jednocześnie zachęciły ich do korzystania z tego portalu przy innych tematach realizowanych na przedmiocie matematyka. Duże znaczenie dla dzieci miało szybkie tempo sprawdzenia ich wiadomości. Zarówno ja, jak i nauczyciele obecni podczas obserwacji oceniamy lekcję jako dobrze zrealizowaną.
Zapraszam do zapoznania się z scenariuszem zamieszczonym poniżej artykułu.
Marzena Ziółkowska
nauczycielka Szkoła Podstawowa nr 42 w Lublinie