Data publikacji: 17.05.2023
Autor: Karolina Weselak, Barbara Turska

Utrwalenie zasad i trudności ortograficznych z wykorzystaniem narzędzi TIK

Ortografia często bywa dla uczniów niezwykle kłopotliwa. Zasady ortograficzne są wciąż powtarzane, jednak stosowanie ich w praktyce nadal sprawia wiele trudności. Nauka ortografii z wykorzystaniem narzędzi TIK może okazać się ciekawsza i dużo atrakcyjniejsza dla uczniów w porównaniu do tradycyjnych metod.

Podczas zajęć rewalidacyjnych pomocne w realizacji celu lekcji jest wykorzystanie tablicy interaktywnej i aplikacji multimedialnych tj. Genially oraz Dyktanda online. Stosowanie ich pozwala w sposób efektywny powtórzyć i utrwalić zasady ortograficzne.

Autorefleksja

Celem lekcji otwartej było powtórzenie i utrwalenie zasad ortograficznych z wykorzystaniem narzędzi TIK. W czasie zajęć rewalidacyjnych posłużyłam się gotowymi materiałami multimedialnymi zamieszczonymi na stronie Genial.ly oraz Dyktanda.online

Podczas przeprowadzonej lekcji z zastosowaniem TIK założone cele zostały zrealizowane, a wykorzystane materiały multimedialne korzystnie wpłynęły na zrozumienie i utrwalenie zasad ortograficznych. W czasie rozwiązywania dyktanda online uczennica mogła sprawdzić swoją dotychczasową wiedzę z zakresu zasad ortograficznych, dokonać samooceny i refleksji nad tym, co wymaga jeszcze utrwalenia. Gra interaktywna „Ortograficzny Escape Room” pomogła ukształtować spostrzegawczość ortograficzną, poszerzyć zasób słownictwa, powtórzyć wyjątki ortograficzne, a także wykorzystać znane zasady ortograficzne w rozwiązywaniu zagadek.

Zastosowanie narzędzi TIK zdecydowanie uatrakcyjniło zajęcia rewalidacyjne, a tym samym zwiększyło motywację, aktywność i zaangażowanie uczennicy na lekcji. Rozwiązywane zadania na tablicy interaktywnej rozbudziły wiele pozytywnych emocji, ciekawość oraz dały możliwość poznania kreatywnych ćwiczeń prowadzących do osiągnięcia zamierzonego celu.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji i załącznikami zamieszczonymi poniżej artykułu.

Karolina Weselak
nauczycielka współorganizująca proces kształcenia oraz prowadząca zajęcia rewalidacyjne w Szkole Podstawowej nr 38 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie
Komentarze obserwatorów zajęć

Nauczycielka przedstawiła uczennicy cel lekcji w sposób zrozumiały dla dziecka. W czasie zajęć panowała bardzo przyjazna atmosfera, a lekcja z wykorzystaniem tablicy interaktywnej została zaprezentowana w sposób ciekawy, co sprawiło, że uczennica pracowała z dużym zaangażowaniem i chętnie podejmowała wysiłek w pracy nad proponowanymi ćwiczeniami. Przeprowadzone zadania były dostosowane do możliwości i umiejętności uczennicy. Zastosowanie technologii TIK okazało się pomocne w przeprowadzeniu zajęć i ułatwiło opanowanie opracowywanych treści.

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry