Język niemiecki z TIK w technikum
Od pewnego już czasu w edukacji stosowane są, obok tradycyjnych metod nauczania, również metody z użyciem TIK. Metody te przede wszystkim urozmaicają zajęcia lekcyjne. Mogą jednak również wspomóc proces dydaktyczny. Istotne jest odpowiednie dobranie metod.
Narzędzia TIK mogą pomóc w sprawniejszym opanowaniu materiału leksykalnego i gramatycznego. Wybór narzędzi, które można wykorzystać na lekcji, jest bardzo duży. Są to aplikacje, w których można tworzyć ćwiczenia interaktywne, kartkówki w formie quizów czy prace projektowe. TIK na lekcji to także użycie ekranu, który powoduje, że omawiane czy przedstawiane treści są wyraźniejsze. Nie można zapomnieć, że na lekcji najważniejsi są uczniowie i nauczyciel, a metody powinny być podporządkowane celowi lekcji. Jeśli przesadzimy z narzędziami TIK na lekcji, to lekcja może być tylko atrakcyjna, a nie o to chodzi w procesie kształcenia. Nadal głównymi bohaterami lekcji powinni pozostać uczniowie i nauczyciele. Na lekcji języka obcego najważniejsza jest komunikacja, zatem trudno sobie wyobrazić te zajęcia bez komunikacji między uczniami czy też między nauczycielem a uczniami. Narzędzia TIK mogą być oczywiście jak najbardziej pomocne w procesie dydaktycznym i dobrze je stosować, by lekcje wyglądały ciekawie.
Autorefleksja
Na lekcji otwartej zastosowałem ćwiczenie ze strony Wordwall.net, które utrwalało poznane zagadnienia oraz quiz ze strony Quizizz.com, zadany jako praca domowa, by uczniowie sami mogli sprawdzić swoje umiejętności. Korzystałem także z Multibooka do podręcznika oraz tabletu graficznego. Narzędzia te spełniły pomocną rolę w realizacji celu lekcji, a także w bardziej obrazowym przedstawieniu poznawanych zagadnień.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem.
Komentarz obserwatorów zajęć
Lekcja otwarta z języka niemieckiego dotyczyła gramatyki - trybu rozkazującego. Wykorzystana w czasie lekcji piosenka „Wünscht mir keinen guten Tag” przybliżyła uczniom omawiane zagadnienie i była ciekawym oraz ważnym akcentem lekcji. Na początku nauczyciel zapoznał uczniów z celem lekcji. Wszystkie fazy lekcji przebiegały zgodnie z założeniami. Nauczyciel kontrolował pracę uczniów, zwracał się do nich w języku niemieckim oraz oczekiwał od nich tego samego, utrzymywał równe tempo pracy. Na uwagę zasługiwała bardzo dobra atmosfera panująca na lekcji, zaangażowanie nauczyciela i próba aktywizowania wszystkich uczniów, przejrzystość prezentowanego materiału. Dzięki dobrze przygotowanego słownictwa do tekstu piosenki w formie słowniczka nie było konieczności używania w nadmiernym stopniu języka ojczystego. Języka polskiego używano w trakcie lekcji tylko w sporadycznych koniecznych przypadkach. Nauczyciel zwracał też uwagę na wymowę i poprawność językową. Przygotowane i udostępnione uczniom zadania umożliwiały doskonalenie umiejętności rozumienia słuchanego tekstu, komunikowania się w języku niemieckim jak również czytania. Temat został utrwalony i podsumowany. Zastosowane narzędzia TIK były trafnie dobrane i przyczyniły się do zrozumienia i przyswojenia omawianego materiału. Ciekawym fragmentem lekcji było przygotowane w aplikacji Wordwall „Koło fortuny”, które pomogło utrwalić tryb rozkazujący. Pomocne okazało się też użycie tabletu graficznego wraz z rzutnikiem do wizualizacji zapisu słownego na kartach pracy. Założone cele lekcji zostały zrealizowane.