Czy istnieje mowa ciała? – zajęcia rewalidacyjne z narzędziami TIK
Komunikacja to zdolność do odbioru i przekazywania informacji. Komunikacja niewerbalna jest wyrażana przez gesty, mimikę, postawę ciała, dystans lub kontakt wzrokowy Poznanie i zrozumienie jej to niezbędna umiejętność do skutecznego porozumiewania się.
Przełożenie teorii na szereg zadań praktycznych podpartych wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (tablety, aplikacja LearningApps) pozwala uczniom poczuć na własnej skórze, czym jest komunikacja bez słów. Tak prowadzone zajęcia stają się dla uczniów atrakcyjne i wspierają rozwój wielu kompetencji niezbędnych w dzisiejszym świecie.
Autorefleksja
Podczas lekcji otwartej uczniowie z wielkim zaangażowaniem podjęli się wykonania zadań zaproponowanych w trakcie zajęć. Zauważyli, jak ważne są poprawne i szczegółowo sformułowane wskazówki, aby druga osoba bez wątpliwości mogła wykonać postawione przed nią zadanie. Największą trudność sprawiło im zbudowanie wieży ze słomek i taśmy klejącej, ponieważ każdy z uczestników miał na nią inny pomysł, a ich komunikacja miała mieć charakter bezsłowny. Chętnie rozwiązywali quiz w aplikacji LearningApps, a także używali tabletów rysunkowych do wyrażania swoich emocji. Podsumowując zajęcia wysnuli wniosek, iż komunikacja niewerbalna jest często niewystarczająca, aby szczegółowo przekazać rozmówcy swoje intencje, jednak bez niej komunikaty są dużo uboższe i wywierają mniejszy efekt na rozmówcy.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem.
Komentarz obserwatorów
Wykorzystanie TIK podczas zajęć z zakresu rewalidacji grupowej bardzo podobało się uczniom. Korzystanie z tabletów i aplikacji LearningApps wzmocniło zaangażowanie uczniów podczas zajęć. Uczniowie podczas zajęć chętnie współpracowali, ale także dobrze się bawili. Doświadczenia zdobyte na zajęciach na pewno przydadzą się im w trakcie zadań wymagających współpracy w zespole klasowym.