Lektura na wieszaku – „Karolcia”
Omówienie lektury pt. "Karolcia" w klasie III SP z wykorzystaniem portali Wordwall.net i WheelDecide.com
Kreatywnie z lekturą
W obecnych czasach nie tylko edukacja wczesnoszkolna, ale i pozostałe etapy kształcenia wymagają od nauczycieli korzystania z nowszych technik i sposobów przekazywania wiedzy. Dzięki łączeniu różnych narzędzi TIK i kreatywnemu podejściu do gromadzenia i utrwalania wiadomości, możemy w ciekawy i atrakcyjny sposób urozmaicić naszą lekcję. Takie podejście pozwala zainteresować najbardziej wymagających uczniów.
Dla najmłodszych uczniów ważne jest, aby skłonić ich do skupienia i zaangażowania. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że im atrakcyjniejsza i kolorowa jest lekcja, tym bardziej wzbudza ona zainteresowanie i kreatywność wśród uczniów. Bardzo pomocne w tej kwestii są narzędzia TIK, które zostały zastosowane podczas przeprowadzonej lekcji.
Autorefleksja
Zamierzone cele zostały osiągnięte. Uczniowie potrafią wymienić autora i tytuł lektury, ułożyć plan wydarzeń, wymienić bohaterów, określić cechy magicznego przedmiotu. Podczas kreatywnego tworzenia notatki, proces twórczy wspierały ćwiczenia interaktywne w Wordwall.net i WheelDecide.com, w których dzieci z ogromnym zaangażowaniem biorą udział. Do ćwiczeń wykorzystano tablicę interaktywną.
Uczniowie w niekonwencjonalny sposób zgromadzili notatkę na temat lektury. W sposób twórczy ćwiczą pamięć i rozwijają swoją kreatywność. Doskonale poradzili sobie z zadaniami i wraz z nauczycielem pokazali, że można odejść od tradycyjnych metod gromadzenia i utrwalania wiadomości.
Pomysł na lekcję był inspirowany materiałem z Edukreatywne.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem lekcji.
Komentarz obserwatorów zajęć
Podczas zajęć nauczycielka wprowadzając kolejne zagadnienia dotyczące omawianego tematu trafnie i konsekwentnie wykorzystywała narzędzia TIK - interaktywny test wiedzy o lekturze, ćwiczenia interaktywne oraz koło fortuny. Wszystkie ćwiczenia dotyczące tematyki wprowadzanej lektury zostały dopasowane do poziomu umiejętności dzieci oraz stanowiły istotny element, służący zarówno do wprowadzenia, jak i utrwalenia przekazanych informacji. Ze względu na niekonwencjonalne przedstawienie tematu uczniowie kreatywnie oraz z zaangażowaniem brali udział w ćwiczeniach i wykonywali powierzone zadania. Wprowadzenie lektury w taki sposób pozwoliło odejść od utartych schematów, a także wzbudzić w dzieciach kreatywne myślenie, zainteresowanie przekazywanymi informacjami oraz ochotę na poszukiwanie ciekawych rozwiązań.
Dzięki zastosowaniu interesujących metod i pomocy dydaktycznych, nauczycielce udało się zrealizować proponowane zadania i osiągnąć zamierzone cele.