Czym jest empatia? – zajęcia rewalidacyjne z programem „Moc emocji Pro”
Empatia to zdolność wczuwania się w przeżycia i rozumienie stanu emocjonalnego drugiego człowieka. Uczniowie z zespołem Aspergera mają ogromne trudności w zakresie rozumienia emocji innych osób, a tym samym problemy w prawidłowym budowaniu i utrzymywaniu relacji. Jednym z zadań terapeuty podczas zajęć rewalidacyjnych jest pomoc w rozwijaniu umiejętności emocjonalno-społecznych. Te kompetencje pomaga doskonalić program „Moc emocji Pro”.
Program „Moc emocji Pro. Kompetencje emocjonalno-społeczne. Poziom 2” to specjalistyczny program multimedialny do wykorzystania w pracy wychowawczej i socjoterapeutycznej, przeznaczony dla uczniów w wieku 10-15 lat. Autorzy programu wychodzą z założenia, że prawidłowe funkcjonowanie w sferze emocjonalno-społecznej jest niezbędne do osiągania sukcesów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności szkolnych oraz prowadzi do satysfakcjonujących relacji ze sobą i z innymi ludźmi. „Moc emocji Pro” wprowadza ucznia w świat wartości, wskazuje wzorce postępowania i budowania relacji społecznych, co sprzyja bezpiecznemu rozwojowi.
Niewątpliwie jedną z zalet programu jest atrakcyjna forma zajęć z wykorzystaniem pakietu multimedialnego ze stałą strukturą obejmującą: pytania otwierające temat, umożliwiające dyskusję; ciekawe animacje i pokazy multimedialne odwołujące się do przykładów z życia codziennego; polecenia, także w formie głosowej, koncentrujące uwagę słuchową, a także umożliwiające nagrywanie własnych wypowiedzi; urozmaicone ćwiczenia multimedialne rozwijające funkcje poznawcze uczniów; atrakcyjną formę sprawdzenia poprawnych odpowiedzi. To wszystko wpłynęło na wybór tego narzędzia TIK do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych do pracy z uczniem z zespołem Aspergera.
Autorefleksja
Celem moich zajęć rewalidacyjnych było rozwijanie u ucznia empatii i uwrażliwianie na potrzeby innych. Zależało mi także na doskonaleniu umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz kształtowaniu pozytywnych postaw społecznych. Przygotowane ćwiczenia miały motywować do zastanowienia się nad uczuciami innych osób. Przedstawione sytuacje problemowe pozwalały uczniowi na twórcze myślenie i szukanie rozwiązań. Wykorzystanie wspomnianego programu komputerowego oraz atrakcyjnych gier i kart pracy zachęciło ucznia do aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Przyjazna atmosfera sprawiła, iż chętnie i szczerze dzielił się swoimi spostrzeżeniami. Na zajęciach udało mi się przekazać, czym jest empatia, jak ją rozwijać i jak pomaga nam w budowaniu pozytywnych relacji społecznych.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zamieszczonym pod artykułem.
Komentarz obserwatorów zajęć
Wykorzystanie TIK podczas zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zespołem Aspergera było bardzo dobrym pomysłem. Uczeń chętnie uczestniczył w zajęciach. Był aktywny, współpracował z nauczycielem. Wszystkie proponowane zadania były dla niego atrakcyjne, dawały możliwość wykazania się, bycia twórczym. Uczeń potrafił rozróżnić emocje, wczuć się w rolę i skupić na wykonaniu zadań, świetnie odwzorowując poszczególne emocje. Zajęcia zostały bardzo pozytywnie ocenione przez obserwatorów i stały się inspiracją dla ich pracy z uczniem o specjalnych potrzebach. To dowód na to, iż wykorzystanie TIK jest atrakcyjne i ciągle inspiruje.