Data publikacji: 02.06.2022
Autor: Maja Boczek, Bożena Jarmuł

Współpraca w chmurze czyli samorozwój na doradztwie zawodowym

Człowiek jest istotą społeczną, mającą naturalną, wrodzoną potrzebę bycia wśród ludzi. Doświadczamy siebie w grupie od najmłodszych lat życia. Umiejętność współpracy wymagana jest w zespole przedszkolnym, szkolnym, uczelnianym oraz zawodowym. Sytuacje codzienne samoistnie motywują uczniów do doskonalenia kompetencji komunikacyjnych, dzielenia się odpowiedzialnością oraz zauważania różnic w zakresie efektywności realizacji podejmowanych działań. Zajęcia z doradztwa zawodowego są dla dzieci okazją do przyjrzenia się sobie w grupie, nazwania pełnionych ról zespołowych, nadania znaczenia wspólnym działaniom. Wzbogacanie lekcji o technologie informacyjne jest odpowiedzią nauczycieli na wzmocnienie aktywności uczniów, zainteresowania ich określonym tematem, dotarciem do codzienności uczniów, którzy chętnie angażują się w wykonywanie ćwiczeń na platformach interaktywnych, grają w gry internetowe, żyją w świecie wirtualnym i w swoim czasie wolnym zawsze są dostępni online.

Autorefleksja prowadzącego

W czasie lekcji wykorzystano narzędzie Google Jamboard, platformę Wordwall, witrynę Mapy Karier, materiały audiowizualne autorstwa Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz formularze Microsoft Forms. Praca na wirtualnej tablicy pozwoliła uczniom poszerzyć mentalny zakres znaczeniowy pojęcia „współpracy”. W efekcie wykorzystania Google Jamboard uczestnicy zajęć otrzymali możliwość monitorowania wzajemnej aktywności, brania odpowiedzialności za publikowane treści oraz dbałości o przestrzeń wypowiedzi całej grupy. Aktywność zaproponowana dzieciom na Wordwall okazała się być przyjemnym sposobem na uporządkowanie posiadanej wiedzy, zaproszeniem do dyskusji na forum klasy. Zaprezentowana na spotkaniu witryna Mapa Karier w prosty i przystępny sposób przybliżyła uczniom świat zawodów. Uczniowie preferujący przekaz wzrokowy, myślący obrazami mieli okazję za pośrednictwem symulacji komputerowej nabywać i zgłębiać wiedzę o umiejętnościach wymaganych przez pracodawców od pracowników w różnych profesjach. Wykorzystanie materiałów filmowych autorstwa Ośrodka Rozwoju Edukacji koncentrowało uwagę dzieci, wzmacniało motywację do zaangażowanego uczestnictwa w omawianiu realizowanych treści. Środowisko uczniowskie potrzebuje miejsca na wyrażanie opinii, współdecydowania o metodach i formach pracy – i taką możliwość uczniowie uzyskali podczas zajęć. Potwierdziły to wyniki udostępnionej po lekcji ankiety ewaluacyjnej.

Opinia obserwatorów

Zastosowanie narzędzi TIK w prowadzeniu zajęć wspiera nauczyciela we wzbudzaniu zaciekawienia wśród uczniów, ułatwia osiąganie założonych celów lekcji. Spotkanie wzbogacone o materiały interaktywne pozwoliło na zaplanowane przekazanie wiedzy oraz nabycie istotnych umiejętności. Przeprowadzona lekcja spotkała się z dużym uznaniem ze strony uczestników oraz obserwatorów. Poddając refleksji realizację zajęć, w zakresie mocnych stron wyróżniono częstą zmianę zadań, motywowanie uczniów do myślenia, kreatywności oraz zauważania wzajemnych potrzeb. Obserwatorzy dostrzegli potencjał w oddawaniu uczniom przestrzeni do działania, doświadczania poczucia sprawczości. Wykorzystanie TIK jednogłośnie zdaje się być idealnym dopełnieniem zadań w „szkolnej ławie”.

Zapraszam do zapoznania się z załączonym scenariuszem lekcji.

Maja Boczek
Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Konopnickiej w Lublinie

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Opcje strony

do góry